Sökning: "skolverkets allmänna råd"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden skolverkets allmänna råd.

  1. 1. Mellan Raderna : En kritisk analys av Skolverkets allmänna råd - arbete medstudie och yrkesvägledning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Josephine Boman; Yemina Chiboub; [2023]
    Nyckelord :norm criticism; career choice; study- and career guidance; norm critical pedagogy; perspective; gymnasium choice; factors that influence gymnasium choice; norm; stereotypical. segregation; normkritik; karriärval; studie- och yrkesvägledning; normkritisk pedagogik; perspektiv; gymnasieval; faktorer som påverkar gymnasieval; norm; stereotypiskt. segregation;

    Sammanfattning : Där emellan raderna, där finns den. En osynlig barriär som gör det svårt för vissa, lätt förandra. Det är grunden i vårt syfte i denna uppsats. Den osynliga barriären – normer somuppfattas som begränsande för individer samt den kritik som lyfts mot normer och dessbegränsningar. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning i praktiken: En kvalitativ studie om hur formativ bedömning uppfattas bland undervisande lärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marcos Monge Lopez; [2022-07-06]
    Nyckelord :Bedömning; formativ bedömning; ramfaktorer; bedömning i praktiken; lärare erfarenhet av formativ bedömning;

    Sammanfattning : Användning av formativ bedömning är arbetsmetod som uppmuntras i Skolverkets allmänna råd och av forskningen. Däremot varierar andvändningsgrad av formativ bedömning mellan olika skolor och undervisande lärare. LÄS MER

  3. 3. Studie-och yrkesvägledning som hela skolans ansvar : En kvalitativ studie om hur studie-och yrkesvägledare och lärare på högstadiet samarbetar med bred vägledning för att utveckla elevers valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Robin Suljovic; Daron Fatah; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för grundskolan och Skolverkets allmänna råd är arbetet med studie-och yrkesvägledning hela skolans ansvar. Däremot visar ett flertal studier och granskningar att arbetet med studie-och yrkesvägledning inte är i linje med styrdokumentens intentioner. LÄS MER

  4. 4. ”Fröken! Har du fotat mig i smyg?” : En studie om dokumentation och barns möjlighet till delaktighet utifrån ett maktkritiskt diskursperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jeppe Lundblad; Emma Nordgren; [2022]
    Nyckelord :maktkritiskt diskursperspektiv; textanalys; intervjuer; dokumentationsarbetet; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka dokumentationsarbetet i förskolan med tonvikt på att synliggöra barnens agentskap och barnens inflytande utifrån ett maktkritiskt diskursperspektiv. Undersökningen har genomförts i två delstudier. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogen, ett spöke i gymnasieskolans organisation : Gymnasielärares syn på skriftiga omdömen inför utvecklingssamtal och på specialpedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Asplund; Anna Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskola; IUP; lärplattform;  skriftliga omdömen; utvecklingssamtal; specialpedagogens roll;

    Sammanfattning : I den här studien granskas gymnasielärares syn på arbetet med skriftliga omdömen inför utvecklingssamtal och på specialpedagogen som resurs i den processen. Även hur elevers redan dokumenterade extraanpassningar påverkar gymnasielärarna, när de ska formulera sina skriftliga omdömen inför utvecklingssamtal. LÄS MER