Sökning: "skräck"

Visar resultat 21 - 25 av 181 uppsatser innehållade ordet skräck.

  1. 21. A Close Reading of Two Invisible Survival-Horror Characters: : A comparison between the Kaernk from Amnesia: The Dark Descent and the Walrider from Outlast

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ariana Morgana; Ricky Lilja; [2022]
    Nyckelord :character design; close-reading; enemy design; horror games; invisible enemy; survival horror; video games; Walrider; Outlast; Kaernk; Amnesia: The Dark Descent;

    Sammanfattning : This thesis looks at two invisible characters, the Kaernk from Amnesia: The Dark Descent and the Walrider from Outlast, to investigate how these characters are incorporated into and contribute to elements found within survival-horror games, and how their design affects the player. The thesis uses a close-reading methodology adapted for video-games to generate data used to first describe each of the characters and the scenario where they are first encountered, and later analyze and discuss the data, as well as compare the data from each character to one another. LÄS MER

  2. 22. Skräck från bok till bild

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Nicole Guldbrand; [2022]
    Nyckelord :Skräck; intermedial; adaptioner; adaption; Coraline; Neil Gaiman; Gaiman; Unheimliche; uncanny; horror; terror; barnlitteratur; barnbok; barnböcker; Fyhr; Freud; cosmic horror; cosmic; kosmisk; eldritch; Lovecraft; H.P Lovecraft; monster; andra världar; kusligt; kuslighet; obehagligt; obehag; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker hur skräck som motiv ter sig annorlunda när ett litterärt verk går från ett format till ett annat, via en komparativ granskning av Neil Gaimans barnbok Coraline (2002) och dess intermediala adaptioner. Granskningen görs utifrån ett narratologist perspektiv. LÄS MER

  3. 23. Skrik i survival horror spel : Den upplevda skillnaden mellan kvinnligt och manligt skrik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anna Granath; [2022]
    Nyckelord :Skräck; survival horror; ljud; spel; röster; skrik;

    Sammanfattning : Detta arbete kommer vara inriktat på personers upplevelser om skrik i ett survival horror-spel. Bakgrunden går igenom vad skräck och rädsla är, ljudets betydelse i spel och skräckspel, och sist om människan och vår inställning till röster och specifikt skrik. LÄS MER

  4. 24. Oförfinade animationer i motion capture : Den medvetna framkallningen av uncanny valley

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Eva Åhlfeldt Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Uncanny valley; skräck; motion capture; animationer;

    Sammanfattning : Uncanny valley är ett ämne som inte ofta diskuteras i förhållande till helkroppsanimationer. Detta gör det intressant ur en animatörs synvinkel, att se hur kroppens rörelser följer ellergår emot tidigare kunskaperna inom ämnet. LÄS MER

  5. 25. Till skräckens dimensioner : En uppsats om skräckfiktionens potential att bidra med verktyg för att hantera verkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denise Köngäs; [2022]
    Nyckelord :: Skräck; skräcklitteratur; skräckfiktion; litteratur; litteraturdidaktik; skönlitteratur; Dracula; Låt den rätte komma in; En vampyrs bekännelse;

    Sammanfattning : Flera som intresserar sig för skräckfiktion menar att skräckfiktionen har potential att ge läsaren högre beredskap vid katastrofer, hjälpa läsaren att bearbeta ångest och oro, öka förståelsen för de egna rädslorna samt ge läsaren verktyg för att hantera sina rädslor. Syftet med denna uppsats är att genom litteraturanalyser belysa skräckfiktionens potential att bidra med verktyg för att hantera verkliga svårigheter. LÄS MER