Sökning: "skriftlig korrekthet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden skriftlig korrekthet.

  1. 1. Written Corrective Feedback for Grammatical Accuracy : The Role of Writing and Feedback in Language Learning – A Qualitative Study of Four Teachers’ Beliefs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Michaela Utsi; [2023]
    Nyckelord :Communicative language teaching; Direct and indirect feedback; Local and global feedback; Focused and unfocused feedback; Swedish ESL teachers;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie har fyra gymnasielärare delat med sig av sina uppfattningar om användningen av skrivande och skriftlig korrigerande feedback som ett sätt att utveckla elevers grammatiska korrekthet. Studien visar att deltagarna anser att det är viktigt att integrera grammatikundervisningen med skrivande då det bland annat möjliggör individualisering. LÄS MER

  2. 2. Skriftlig produktion hos vuxna inlärare på avancerade språkfärdighetsnivåer : En CAF-undersökning om språkutveckling av svenska som andraspråk i akademiskt sammanhang

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :CRISTINA ZAVALA MIRANDA; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; grammatisk kompetens; skriftlig performans; CAF-värde; språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning inom andraspråksinlärning har visat att inlärares grammatiska kompetens kan beskrivas utifrån CAF, ett ramverk som innefattar tre dimensioner av performans: komplexitet (eng. complexity), korrekthet (eng. accuracy) och flyt (eng. fluency). LÄS MER

  3. 3. Skriftlig benämning av substantiv och verb med avseende på korrekthet, latens och svarstid hos personer i åldrarna 18-50 år

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Herngren Ebba; Karlsson Julia; [2022-07-04]
    Nyckelord :Skriftlig benämning; substantiv; verb; An Object and Action Naming Battery; utbildningslängd;

    Sammanfattning : Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka skriftlig benämning av substantiv och verb. Det undersökta variablerna var korrekthet, latens och svarstid. Statistiska kvantitativa jämförelser av benämning av verb och substantiv utfördes. LÄS MER

  4. 4. Skriftlig benämning av verb och substantiv - korrekthet, latens och svarstid

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lundberg; Hanna Linder; [2021-02-03]
    Nyckelord :skriftlig benämning; substantiv; verb; latens; svarstid; written naming; nouns; verbs; latency; response time;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka skriftlig benämning hos personer utan känd neurologisk sjukdom (R-gruppen) samt med afasi (Agruppen) med An Object and Action Naming Battery. Korrekthet, latens (tid från bildpresentation till första tangenttrycket) och svarstid (tid från bildpresentation till sista tangenttrycket) undersöktes. LÄS MER

  5. 5. Undersökning av förförståelse inom elektromagnetism inför kursen Fysik 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Thomas Fransson; [2018]
    Nyckelord :preconceptions; phenomenography; physics; electromagnetism; alternative conceptions; naive physics; förförståelse; fenomenografi; fysik; elektromagnetism; alternativa uppfattningar;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks elevers förförståelse inom elektromagnetism innan undervisning om detta i kursen Fysik 2 på gymnasiets Naturvetenskapliga och Tekniska program. Syftet med studien är att öka den kvalitativa kunskapen om denna elevgrupps förförståelse för att därigenom kunna möta den med lämplig undervisning inom det elektromagnetiska området. LÄS MER