Sökning: "skriftlig produktion"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden skriftlig produktion.
1. Språkliga utmaningar för arabisktalande andraspråksinlärare efter 8–9 års Sverigevistelse och eventuella faktorer bakom det.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka grammatiska strukturer som fortfarande våller problem för vuxna arabisktalande andraspråksinlärare efter 8-9 års vistelse i Sverige. Denna kvalitativa studie tillämpar processbarhetsteorin för att analysera muntlig produktion utifrån en bildserie. LÄS MER
2. Skriftlig produktion hos vuxna inlärare på avancerade språkfärdighetsnivåer : En CAF-undersökning om språkutveckling av svenska som andraspråk i akademiskt sammanhang
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Forskning inom andraspråksinlärning har visat att inlärares grammatiska kompetens kan beskrivas utifrån CAF, ett ramverk som innefattar tre dimensioner av performans: komplexitet (eng. complexity), korrekthet (eng. accuracy) och flyt (eng. fluency). LÄS MER
3. Morfologiskt processande i talad och skriven produktion : En explorativ studie om sambanden mellan morfologiska pauser, revideringar och fel i högstadieelevers muntliga och skriftliga produktioner
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Morfologisk kunskap har visats gynna läsutvecklingen vilket lett till ökat forskningsintresse för hur morfologisk träning och medvetandegörande kan främja läsförmågan, framförallt bland elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur morfologisk kunskap ter sig i typisk språkproduktion och huruvida morfologiska skillnader finns beroende på om produktionen utgörs av tal eller skrift är däremot mindre beforskat. LÄS MER
4. Ger mycket skrivande bra skrivande? : Om kopplingar mellan skrivande för hand och skriftlig produktion i ämnet tyska på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka kopplingen mellan att skriva för hand och skriftlig produktion inom ämnet tyska. Även skriftlig produktion på digitala enheter, samt läsning av digitala och fysiska texter undersöks. LÄS MER
5. Användningen av akademiska ord i skriftlig produktion bland andraspråksinlärare på gymnasienivå : Lexikal kompetens och frekvens
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Tillämpningen av ordförrådet är, även för en andraspråksinlärare på avancerad språkfärdighetsnivå, förenat med svårigheter, och utgör oftast den begränsade faktorn.Syftet med studien är att utöka kunskapen om lexikal kompetens och frekvens i användning av akademiska ord i andraspråksinlärares skriftliga textproduktioner på gymnasienivå. LÄS MER