Sökning: "skriftlig tradition"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skriftlig tradition.

  1. 1. Att minnas det hörda : En närläsning av muntlig och skriftlig kommunikation i 5 Mos 6:4-9

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Benjamin Ronestjärna; [2017]
    Nyckelord :Gamla testamentet; exegetik; 5 Mosebok; 5 Mos 6:4-9; Shema; närläsning; muntlig tradering; skriftlig tradering; muntlig kommunikation; skriftlig kommunikation; rituell kommunikation; det antika Israel; Josias reformation; Tefillîn; traderande funktion; JHWHs ord; Guds ord; Herrens ord; inskärpa JHWHs ord; förbundet med Israel; antikens undervisningsmetoder; mnemotekniska hjälpmedel; visuella tecken; auktoriserande tradition; kunskapstradering; traditionsbevarande; David M. Carr; William M. Schniedewind; John van Seters.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Hur användningen av språk kan göra skillnad i en förskoleverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Andersson; Jonas Malmqvist; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktProblemområdeSyftet med arbetet är att synliggöra hur barn framställs muntligt och verbalt inom en förskoleverksamhet. I studien vill vi undersöka om samma barnsyn kan spåras i det skrivna och det verbala språket. LÄS MER

  3. 3. Skriftliga räknemetoder : en läroboksanalys inom matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2016]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Kursplan; Traditionella algoritmen; Skriftlig huvudräkning; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie grundar sig i att det finns en stark tradition för människor att utföra matematiska beräkningar med skriftliga räknemetoder och för lärare att använda läroboken som struktur att planera matematikundervisningen ifrån. I mer än något annat skolämne utgår matematikundervisningen utifrån användandet av läroböcker. LÄS MER

  4. 4. "Bevattna det med ert blod": Jihadistiska identitetskonstruktioner, ideologiska markörer och skapandet av Islamiska statens kalifat

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Christer Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Islamiska staten; IS; Jihadism; identitetskonstruktioner; Social Identity Framing; den föreställda gemenskapen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sommaren 2014 deklarerade Abu Bakr Al-Baghdadi, ledare för den extrema jihadiströrelsen Islamiska staten (IS) att ett kalifat hade etablerats i Irak och Syrien, med antydan om global expansion som alla måste underordna sig. Därefter följde en skriftlig kalifatsdeklaration, författad av IS kommunikatör och talesman Abu Muhammad Al-Adnani. LÄS MER

  5. 5. "Vi hjälps åt, tillsammans kan vi mycket". Observationer och intervjuer om hur lärare planerar för och arbetar med olika texter i undervisningen, med fokus på elevers läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ingela Ulvestig; [2014-02-18]
    Nyckelord :läsförståelse; undervisning; strategier; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: De senaste åren har man kunnat se ett lägre resultat i läsförståelse för svenska elever i nationella och internationella undersökningar. Elevers läsförståelse påverkar deras lärande inom alla skolämnen eftersom kunskap utvecklas genom förmågan att ta till sig skriftlig text. LÄS MER