Sökning: "skriftlig tradition"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skriftlig tradition.
1. Att minnas det hörda : En närläsning av muntlig och skriftlig kommunikation i 5 Mos 6:4-9
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
2. Hur användningen av språk kan göra skillnad i en förskoleverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktProblemområdeSyftet med arbetet är att synliggöra hur barn framställs muntligt och verbalt inom en förskoleverksamhet. I studien vill vi undersöka om samma barnsyn kan spåras i det skrivna och det verbala språket. LÄS MER
3. Skriftliga räknemetoder : en läroboksanalys inom matematik för årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Denna studie grundar sig i att det finns en stark tradition för människor att utföra matematiska beräkningar med skriftliga räknemetoder och för lärare att använda läroboken som struktur att planera matematikundervisningen ifrån. I mer än något annat skolämne utgår matematikundervisningen utifrån användandet av läroböcker. LÄS MER
4. "Bevattna det med ert blod": Jihadistiska identitetskonstruktioner, ideologiska markörer och skapandet av Islamiska statens kalifat
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sommaren 2014 deklarerade Abu Bakr Al-Baghdadi, ledare för den extrema jihadiströrelsen Islamiska staten (IS) att ett kalifat hade etablerats i Irak och Syrien, med antydan om global expansion som alla måste underordna sig. Därefter följde en skriftlig kalifatsdeklaration, författad av IS kommunikatör och talesman Abu Muhammad Al-Adnani. LÄS MER
5. "Vi hjälps åt, tillsammans kan vi mycket". Observationer och intervjuer om hur lärare planerar för och arbetar med olika texter i undervisningen, med fokus på elevers läsförståelse
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: De senaste åren har man kunnat se ett lägre resultat i läsförståelse för svenska elever i nationella och internationella undersökningar. Elevers läsförståelse påverkar deras lärande inom alla skolämnen eftersom kunskap utvecklas genom förmågan att ta till sig skriftlig text. LÄS MER