Sökning: "skriftliga beräkningar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden skriftliga beräkningar.

  1. 1. Skriftlig matematisk kommunikation : vilka aspekter bedöms, hur värderas aspekterna samt vilken typ av återkoppling ges av lärare i åk 7-9

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Malin Sohna Mboob; [2022]
    Nyckelord :matematik; kommunikation; bedömning;

    Sammanfattning : Bedömningen i matematik på högstadiet omfattar en mängd kunskapskrav, ett av dessa är elevernas kommunikationsförmåga. Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka aspekter av elevernas skriftliga kommunikation som lärarna riktar sin uppmärksamhet mot och hur de värderar dessa aspekter men också vilken typ av återkoppling de ger till eleverna. LÄS MER

  2. 2. Att återkoppla eller inte återkoppla, det är frågan! : Matematikbokens förmedling av tidigare kunskaper med fokus på skriftliga beräkningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Katharina Skår Lunneland; [2021]
    Nyckelord :Written calculating methods; standard algorithms; algorithms; calculator; working memory; knowledge gap; book of mathematics; beräkningsmetoder; standardalgoritmer; algoritmer; miniräknare; arbetsminne; kunskapsglapp; matematikboken;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi är nu för tiden vana vid att använda oss av digitala hjälpmedel vid matematiska beräkningar. Detta tycks ha trängt undan behovet av standardalgoritmerna och andra skriftliga beräkningsmetoder. LÄS MER

  3. 3. Huvudräkning och standardalgoritmer : En litteraturstudie om hur matematikdidaktisk forskning ser på huvudräkning jämfört med standardalgoritmer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Linda Axelsson; Ellinore Mattsson; [2020]
    Nyckelord :matematik; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; standardalgoritmer; algoritmräkning;

    Sammanfattning : Inom matematikämnet är metoden standardalgoritmer en stor del av undervisningen, vilket ibland leder till att huvudräkning inte prioriteras. Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva hur matematikdidaktisk forskning beskriver huvudräkning respektive standardalgoritmer. LÄS MER

  4. 4. Hur räknar du 62 – 38? : En undersökning om elevers subtraktionsberäkningar i årskurs 2 och 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Helena Widegren; [2020]
    Nyckelord :Beräkningsstrategi; feltyp; skriftliga räknemetoder; subtraktion; årskurs 2–3;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att öka förståelsen för elevers tankegångar vid subtraktions-beräkningar av tvåsiffriga och tresiffriga tal där utgångspunkten är elevers val av metoder och strategier. Vidare identifieras svårigheter elever möter vid subtraktion. LÄS MER

  5. 5. MEDELTIDA TEGELPRODUKTION I LUND

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historisk arkeologi

    Författare :Annica Palm; [2020]
    Nyckelord :artisanal; brick production; brickyard; brickworks; archaeology; medieval; kiln; clay; pit.; History and Archaeology;

    Sammanfattning : I en jämförelse mellan det skriftliga och det arkeologiska materialet framträder en bild av medeltida tegelbruk i allmänhet och det medeltida tegelbruket vid S:t Mikael i synnerhet. Arkeologiskt iakttagbara anläggningar vid ett medeltida tegelbruk, förutom en tegelugn är följande; lertag i form av gropar eller stora gravar (eventuellt vattenfyllda), vallar efter leran som lagts till vintring, gropar eller bassänger för ältning och lagring av leran, vattenreservoarer, rännor, öppna lador för torkning och strykning och avfall från tegelproduktion såsom större mängder felbränt tegel, träkol och lera. LÄS MER