Sökning: "skriftspråk"

Visar resultat 6 - 10 av 217 uppsatser innehållade ordet skriftspråk.

  1. 6. Som om blev bleve blir : Om komparativa konditionala bisatsers variation och förändring i verbform och inledare under 1900-talet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Adam Johansson; [2023]
    Nyckelord :1900-talssvenska; komparativa konditionala bisatser; konjunktiv; som att; som om; språkförändring; tempusförskjutning;

    Sammanfattning : De komparativa konditionala bisatserna kännetecknas av två stora förändringar under 1900-talet: dels börjar tempusförskjutningen försvinna på allvar, dels får inledaren som om allt hårdare konkurrens av som att. Denna uppsats syftar därför till att kartlägga komparativa konditionala bisatsers variation och förändring i verbform och inledare under 1900-talet. LÄS MER

  2. 7. ”Pojkar skriver slarvigare” : Relationen mellan kön och skrivutveckling i årskurs 7–9. En enkätundersökning om svensklärares uppfattningar kring hur flickors och pojkars skriftspråk skiljer sig

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sara Nyström; [2023]
    Nyckelord :Skriftspråk; skolämnet svenska; kön; lärarperspektiv; skriftspråksskillnader; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Skriftspråket är grundläggande i svenskämnet och något man arbetar för att ständigt utveckla hos eleverna genom hela deras skolgång. En återkommande problematik jag har bevittnar i svenskundervisningen är prestationsskillnaderna mellan flickor och pojkar. LÄS MER

  3. 8. Att mäta progression i svenska som andraspråkstexter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Janna Aanstoot; [2023]
    Nyckelord :L2; skriftspråk; svenska som andraspråk; syntaktisk komplexitet; bisatskvot;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur texter skrivna av studenter i svenska som andraspråk på B-nivå förändras kvantitativt och kvalitativt över tid under sina studier vid Korta vägen, en uppdragsutbildningpå universitet och studieförbund beställd av Arbetsförmedlingen. Nio deltagare producerade en text i början av utbildningen och en i slutet av utbildningen och dessa texter analyserades med avseende på totalt antal ord, medellängd på meningarna (ord/mening = MLM), kvotbisatser vs huvudsatser samt andel felaktiga och svårbedömda satser. LÄS MER

  4. 9. De och dem – Hur svårt kan det vara? : En studie kring högstadieelevers behärskning av de och dem och dess samband med lärares attityder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linnea Andersson; [2023]
    Nyckelord :De dem dom; språkattityder; språknormer; svenskundervisning; tal- och skriftspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högstadieelevers behärskning av pronomenen de och dem i skrift samt identifiera om det finns ett samband mellan lärares attityder till de, dem och dom och elevers behärskning av de och dem. För att uppnå syftet har kvantitativ och kvalitativ metod använts. LÄS MER

  5. 10. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER