Sökning: "skriftspråklig miljö"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden skriftspråklig miljö.
1. Den skriftspråkliga innemiljön i förskolan : En studie kring texter i förskolans innemiljö och pedagogers syn på det.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap kring läs och skriftspråksinlärning i förskolan. I studien observerades den skriftspråkliga miljön kopplat till texter, och tre förskollärare intervjuades utifrån deras tankar kring texter i förskolan. LÄS MER
2. Skriftspråklig miljö i skolan : En kvalitativ observationsstudie om skriftspråklig miljö i klassrummet för elever i år 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med observationsstudien är att belysa hur den skriftspråkliga miljön i klassrummet kan te sig för elever i grundskolans tidiga år. Skriftspråklig miljö avser den miljö som kan påverka och främja elevers utveckling av literacy, det vill säga deras förmåga att använda språket skriftligt och muntligt. LÄS MER
3. Skriftspråklig miljö i förskolan : En studie om förskolans innemiljös betydelse för barns literacy
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Förskolans skriftspråkliga miljö – en kvalitativ studie om hur pedagoger kan arbeta stimulerande och inspirerande för de yngre barnen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att genom tidigare forskning och empiri söka teorier och metoder om hur pedagogen kanarbeta för att stimulera barnen till skriftspråklig medvetenhet samt utveckla en stimulerande och inspirerandeskriftspråkande miljö i förskolan. Studien söker svar på innebörder i barns lärprocesser och vilken betydelsetidig skriftspråksstimulering har för barns utveckling och lärande. LÄS MER
5. Femåringars skrivande i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger i förskolan resonerar och tänker kring femåringars skrivande
M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats var att ta reda på hur pedagoger i förskolan resonerar och tänker kring arbetet med femåringars skrivande. Överensstämmer detta arbetet med det styrdokument som ska genomsyra verksamheten, förskolans läroplan [Lpfö98]. LÄS MER