Sökning: "skriftspråksutveckling i förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden skriftspråksutveckling i förskolan.
11. Barns skriftspråksutveckling i förskolan : Förskollärares uppfattningar kring förskolebarns skriftspråksutveckling
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare skapar förutsättningar för och arbetar med barns skriftspråksutveckling. Frågeställningen är på vilket sätt förskollärarna arbetar för att nå de berörda strävansmålen (mål formulerade i förskolans läroplan) samt vad de grundar sina val av metoder på. LÄS MER
12. Språkapplikationer i barns skriftspråksutveckling : Förskollärares föreställningar kring användning av lärplattor i skriftspråksundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Utvecklingen av digitala verktyg som lärplattor och dess plats i skolan har medfört nya praktiker för lärare och elever. Bagga-Gupta (2013) menar att vi idag inte kan tala om praktiker för literacy utan att ta hänsyn till de digitala verktygen. LÄS MER
13. Före Bornholmsmodellen - en läsutvecklingsmodell för alla?
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractMalmö högskolaLärande och samhälleSkolutveckling och ledarskapSpeciallärarprogrammetMaria Carlsson (2013) Före Bornholmsmodellen – en läsutvecklingsmodell för alla? (Före Bornholmsmodellen – a reading development model for all?).ProblemområdeDen rådande normen har sedan länge varit att man inte ska lära barn att läsa och skriva så tidigt. LÄS MER
14. -L,L,L,I,I - Står det liten här? : En studie om skriftspråksutveckling i förskolan.
M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur barn i tillrättalagda miljöer i förskolan utvecklar intresse för och stimuleras till skriftspråksinlärning. Våra frågeställningar har varit hur ser sampelet ut mellan pedagoger-barn och barn-barn i skriftspråkliga aktiviteter? Hur används förskolans miljö för att stimulera skriftspråksutveckling? Vilka redskap använder pedagogerna vid skriftspråksutveckling? Hur kan förskolan bidra till barns tidiga skriftspråksutveckling enligt pedagogerna? För att få en välgrundad uppfattning om ämnet har vi genomfört fyra observationer på två olika förskolor. LÄS MER
15. En undersökning om förskollärares syn på arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningDenna undersökning handlar om förskollärares synsätt och arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan. Vårtsyfte med examensarbetet är att vi vill undersöka ett antal förskollärares synsätt och arbetssätt för att stimuleraoch utveckla barns intresse för skriftspråket. LÄS MER