Sökning: "skriftspråksutveckling i förskolan"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden skriftspråksutveckling i förskolan.

  1. 16. Tidig skriftspråksutveckling och pedagogisk miljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Linell; Melina Nourbakhshe Dehkordi; [2011]
    Nyckelord :Förskola; Miljöobservation; Intervju; Pedaogisk miljö; Tidig skriftspråksutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att i förskolan undersöka föreställningar om den pedagogiska miljöns betydelse för barns tidiga skriftspråksutveckling samt att studera den pedagogiska miljöns utformning och innehåll ur ett skriftspråksutvecklingsperspektiv. Studien är kvalitativ och består av två delstudier som genomfördes med hjälp av intervju respektive observation. LÄS MER

  2. 17. Små barns skrivande : En studie hur pedagoger i Sävsjö kommun arbetar med barns skriftspråksutveckling genom lek

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Annelie Holmberg; Kristina Jönsson; [2007]
    Nyckelord :Skriftspråksutveckling; små barns skriftspråksutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vi blev intresserade av skriftspråksutveckling genom lek, på grund av att vi läste kursen svenska/matematik och eftersom vi har haft egna barn som haft problem att knäcka koden när de mötte skriftspråket i skolan. Utifrån det blev vi intresserade av att få veta hur förskolepersonalen bemöter barn i deras skriftspråksutveckling. LÄS MER

  3. 18. Språklig medvetenhet i förskolan Ett utvecklingsarbete på två förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Melanie Fuster Rosgard; Yvonne Sundelin; [2007]
    Nyckelord :språklig medvetenhet; språkstimulering; skriftspråksutveckling; språklekar; interaktion;

    Sammanfattning : Titel: Språklig medvetenhet i förskolan, ett utvecklingsarbete på två förskolorFörfattare: Melanie Fuster Rosgard och Yvonne SundelinDet handlar om ett utvecklingsarbete som genomfördes av författarna under fyra veckor, på två olika förskolor med totalt 42 barn i åldrarna tre till fem år. Syftet med vårt utvecklingsarbete är att försöka skapa förutsättningar för ett lekfullt och för barnen meningsfullt lärande med inriktning mot språklig medvetenhet och barns skriftspråksutveckling. LÄS MER