Sökning: "skriftspråksutvecklingen"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet skriftspråksutvecklingen.

  1. 1. ”Pojkar skriver slarvigare” : Relationen mellan kön och skrivutveckling i årskurs 7–9. En enkätundersökning om svensklärares uppfattningar kring hur flickors och pojkars skriftspråk skiljer sig

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sara Nyström; [2023]
    Nyckelord :Skriftspråk; skolämnet svenska; kön; lärarperspektiv; skriftspråksskillnader; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Skriftspråket är grundläggande i svenskämnet och något man arbetar för att ständigt utveckla hos eleverna genom hela deras skolgång. En återkommande problematik jag har bevittnar i svenskundervisningen är prestationsskillnaderna mellan flickor och pojkar. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av skriftspråk i svenskämnet : En systematisk litteraturstudie om hur elevers skriftspråk utvecklas i högstadiet i relation till flickors och pojkars attityder och förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josefine Åslund; Sara Nyström; [2023]
    Nyckelord :svenska; skriftspråksutveckling; flickor; pojkar; attityd; förmåga;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka om det finns skillnader i flickors och pojkars attityder till att utveckla sitt eget skriftspråk inom ämnet svenska under högstadiet. Studien ämnar även att undersöka huruvida elevernas kön påverkar deras skriftspråksutveckling. LÄS MER

  3. 3. Skrivkramp : En studie som gynnar skriftspråksutvecklingen hos elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nilsson Jessica; [2022]
    Nyckelord :inkludering; skrivutveckling; språklig sårbarhet; tillgänglig lärmiljö; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nilsson, Jessica (2022). ”Skrivkramp” En studie kring arbetssätt som gynnar skriftspråksutvecklingen hos elever i språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares erfarenheter gällande barn som är tidiga i tal- och skriftspråksutvecklingen : Hur utmanas och stimuleras dessa barn?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Michelle Magnusson; Olivia Lindfors; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; förskolans läroplan; inkludering; stimulera; särskilt begåvade barn; språkutveckling; tidig utveckling; utmana;

    Sammanfattning : Utifrån uppmaningen i Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) som säger att alla barn i förskolan har rätt att stimuleras och utvecklas utifrån sina individuella behov och sin kunskapsnivå görs en undersökning gällande förskollärare arbetssätt för att inkludera barn som är tidiga i språkutvecklingen. En bakgrund ges till vad särskild begåvning och tidig språkutveckling är och begreppens komplexitet lyfts utifrån litteratur och tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i den tidiga skrivundervisningen : Lågstadielärares syn på sin undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Oklinski Noah; Moa Hellgren Franzén; [2021]
    Nyckelord :effective feedback; feedback; formative assessment; primary school; primary school pupils; primary school teachers; scaffolding; sociocultural theory; writing education; Effektiv feedback; formativ bedömning; grundskola; lågstadieelever; lågstadielärare; skrivundervisning; sociokulturell teori; stöttning; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur formativ bedömning kommer till uttryck i lågstadielärares yrkesutövning i skrivundervisning samt de utmaningar och svårigheter som det kan innebära. Undersökningen bygger på data som samlades in genom semistrukturerade intervjuer om formativ bedömning i skrivundervisningen. LÄS MER