Sökning: "skriva barnböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skriva barnböcker.

  1. 1. Vi flydde i sol, vi flydde i regn. Vi flydde med en båt över havet. Om hur flykt skildras i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Siding; Lena Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :bilderböcker; critical literacy; den hermeneutiska cirkeln; dikotomi; flykt; flykting; identitet; krig; kultur; kulturanalys; narratologi;

    Sammanfattning : I samband med den stora flyktingströmmen som kom till Sverige 2015 skrevs ett antal barnböcker som berör flykt. Syftet med detta examensarbete är att studera hur flykt skildras i ett urval av bilderböcker för att skapa en förståelse för vilka budskap som skrivs fram i dessa böcker. LÄS MER

  2. 2. Fyra böcker och två tidsperioder : En språkstudie om fyra deckarböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Lundin; [2016]
    Nyckelord :barnlitteratur; stilfigurer; läsbarhetsanalys; textanalys; språkanalys; kommunikation; deckare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur läsbarheten har förändrats och studera den språkliga och grafiska utvecklingen mellan fyra barnböcker där två är från 1950-talet och två är från 2000-talet. Metoden som har använts för att undersöka detta är Lennart Hellspongs läsbarhetsanalys och två stilfigurer epitet och appellation. LÄS MER

  3. 3. Barns uppfattning av historiebruk i skönlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexandra Eljin; [2014]
    Nyckelord :Historiebruk; historiemedvetande; läsintresse; textval; elevers läsning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka historiebruk barnförfattare använder sig av när de skriver om historia och att ta reda på vilket historiebruk barnen uppfattar i skönlitterära böcker samt vilka historiska aspekter i skönlitteraturen som barn intresserar sig för. Målet är att bli medveten om det finns ett specifikt historiebruk som lockar barn att läsa skönlitterära böcker med historiska aspekter. LÄS MER

  4. 4. Genusstrukturer i barnbokens värld : En studie av bilderbokens genusframställning under 1970-talet och idag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Maria Dodoch; [2013]
    Nyckelord :Genus; barnbok; barnböcker; historia; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur könsmönster och genus skildras i ett urval av åtta böcker skrivna av de mest populära svenska barnbokförfattarna enligt Barnboksinstitutet i Stockholm. Jag har valt att avgränsa mig till barnböcker skriva under 1970-talet samt 2000-talet. LÄS MER

  5. 5. Den tredje pedagogen : Förskolans inomhusmiljö ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Suominen; Mathias Nyberg; [2011]
    Nyckelord :Genus; miljö; material; pedagoger.;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att studera hur barnen i förskolan använder de fysiska rummen och dess material, exempelvis leksaker och böcker. Vi vill även använda oss av ett genusperspektiv för att analysera miljön och dess material i interaktion med barn och pedagoger. LÄS MER