Sökning: "skriva design"

Visar resultat 1 - 5 av 173 uppsatser innehållade orden skriva design.

  1. 1. Vi har en skrivhörna : Förskollärares reflektion kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Åsa Rudolfsson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood literacy; multimodalitet; literacy; förskolans fysiska miljö; postkvalitativ;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att skapa kunskap kring förskollärares förståelse för förskolans fysiska miljö i relation till barns literacypraktiker. Detta görs genom att undersöka hur några förskollärare reflekterar kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy. LÄS MER

  2. 2. aiLangu - Real-time Transcription and Translation to Reduce Language Barriers : An Engineering Project to Develop an Application for Enhancing Human Verbal Communication

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Vincent Ringström1; Iley Alvarez Funcke; [2023]
    Nyckelord :Sound transcription; Sound translation; AI; Deep learning; Real-time; Language barrier; Concurrency; Ljud transkription; Ljud översättning; AI; Djupinlärning; Real-tid; Språkbarriär; Samtidighet;

    Sammanfattning : The research area this report relates to is real-time automatic transcription and translation. The purpose of the work done for the report is to reduce the perceived language barriers online and to make a user-friendly application to make use of the latest deep learning technology to transcribe and translate in real-time. LÄS MER

  3. 3. Experimental Investigation of High Prandtl Number Flow in Additive Manufactured Channels

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :LINDA YANG; [2023]
    Nyckelord :Additive manufacturing; Heat transfer; Darcy friction factor; Nusselt number; Minichannel.; Friformsframställning; Värmeöverföring; Darcy friction factor; Nusselt number; Minikanal.;

    Sammanfattning : Additive manufacturing (AM) rapidly evolves and expands into new industries dueto its great design freedom and time savings. Injection molding is an excellentindustry where AM can help reduce cooling time by printing complex coolingchannels for more effective and uniform cooling. LÄS MER

  4. 4. "Kan det vara rimligt? Kan det stämma?" : En kvalitativ studie om hur mellanstadielärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande vid NO-undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eric Svensson; [2023]
    Nyckelord :Concept Cartoons; Think-Pair-Share-model; NTA; Critical thinking; Concept Cartoons; EPA-modellen; NTA; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att om lärare utformar NO-lektioner med inslag av kritiskt tänkande, skapar elever ett större positivt intresse till undervisningen och attityderna förändras till dess innehåll. Syftet med studien är att ta reda på hur NO-lärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande samt om de kan använda färdigt material. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i slöjd : En kvalitativ studie med utgångspunkt i slöjdlärares beskrivningar av sitt arbete med formativ bedömning av högstadieelevers förmågor vad gäller formgivning, framställning, idéutveckling och reflektion kring arbetsprocess och resultat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Butler; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; lärande; slöjd;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur lärare i slöjdämnet beskriver sin erfarenhet av att arbeta med formativ bedömning när det gäller elevers förmåga att formge och framställa, förmåga att utveckla idéer samt förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma slöjdlärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER