Sökning: "skriva för hand"

Visar resultat 16 - 20 av 195 uppsatser innehållade orden skriva för hand.

  1. 16. Fuskande fiende eller hjälpande hand? : En studie om gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etik

    Författare :Sara Peltokangas; Karl Wilzén; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Attityder; ChatGPT; Fusk; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan utifrån följande frågeställningar: - Hur stor andel av de tillfrågade gymnasieeleverna känner till ChatGPT och hur vanligt är det att de använder chattboten i skolarbeten? - Hur använder eleverna ChatGPT i skolarbetet? - Vilka är elevernas attityder till användningen av ChatGPT i skolan? - Vilken inställning har gymnasieelever till användning av ChatGPT i uppgifter som bedöms? Data har samlats in genom en så kallad "mixed-method-design" bestående av en online-enkät och semistrukturerade intervjuer. Som grund för analysarbetet har ett fenomenologiskt perspektiv tillämpats. LÄS MER

  2. 17. Handskrift i skolan : En kvalitativ studie om lärare och elevers inställning till handskrift i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sally Thornton; Jeanette Nilsson; [2023]
    Nyckelord :analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; analogt skrivande; digitalt skrivande; digital teknik; handskriftsundervisning; handskrift; skrivstil; handstil;

    Sammanfattning : Abstract I takt med att samhället blir alltmer digitaliserat ställs stora krav på att alla medborgare, även barnen, får möjlighet att utveckla sin digitala kompetens. Genom att arbeta med olika digitala lärverktyg ska undervisningens kvalité ökas och den ska bli mer jämlik och inkluderande. LÄS MER

  3. 18. Handskrift, att vara eller inte vara? : Lärares syn på handskrift i dagens digitaliserade samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Alva Abrahamsson; [2023]
    Nyckelord :Handwriting; fine motor skills; brain-hand; digital writing; Handskrift; finmotorik; hjärna-hand; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Writing by hand is not that obvious in todays digitalized society, much of what we write and read is digitized. Today we communicate via SMS, email, and social media instead of sending letters and postcards. LÄS MER

  4. 19. Skriva för hand respektive med digitala verktyg : En kunskapsöversikt om elevers tidiga skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Birgersson; Louise Olsson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; kognitiva aspekter; skriva för hand; sociokulturella aspekter; stöttning; textskapande;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen kommit in i undervisningen. Det råder delade meningar om huruvida det påverkar elevers utveckling. En del menar att ”det vi gör med kroppen fastnar i knoppen” och att barn lär sig läsa genom att skriva - traditionellt med penna och papper. LÄS MER

  5. 20. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER