Sökning: "skriva och läsa och högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden skriva och läsa och högstadiet.

  1. 1. Särskilt begåvade elever i svenskämnet : En kvalitativ studie beträffande svensklärares kunskaper om och arbetsmetoder med särskilt begåvade elever på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fredrik Göhle; [2023]
    Nyckelord :Särskild begåvning; Svenskämnet; Läsa; Skriva; Tala; Acceleration; Berikning;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att undersöka vilka kunskaper undervisande svensklärare på högstadiet har om särskilt begåvade elever och hur de arbetar för att stimulera särskilt begåvade elever genom acceleration och berikning. Studiens datainsamling är kvalitativ genom en fenomenologisk metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. ”I en drömvärld hade jag haft högläsning varje dag” : Lärares arbete med högläsning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; didaktiskt verktyg;

    Sammanfattning : Inledning Elever ska med rätt förutsättningar få en likvärdig undervisning. Undervisningen ska ge eleverna kunskap om att samtala, läsa och skriva för att få en tilltro i sin språkliga förmåga. Genom att läsa gemensamt tar vi tillvara på alla möjligheter att tillgodose alla elevers behov. LÄS MER

  3. 3. Metoder för att anpassa undervisningen i modernaspråk för särskilt begåvade elever genomdifferentiering, berikning och/eller acceleration : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Belin; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; moderna språk; gifted; gifted students; acceleration; enrichment; differentiation; modern languages;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om särskilt begåvade elevers behov avanpassningar, och att, genom att läsa tidigare forskning, hitta metoder och strategier för attanpassa undervisningen för särskilt begåvade elever i högstadiet, genom användning avexempelvis differentiering, berikning och/eller acceleration, främst i ämnet moderna språk.Resultatet av mina sökningar visar att det finns många beprövade sätt att differentieraundervisning på som gynnar särskilt begåvade elevers inlärningssätt, bland annat genomindividuella instruktioner, nivågrupperingar av olika slag samt anpassad- och/ellerkomprimerad/utökad läroplan. LÄS MER

  4. 4. Bilder som ett pedagogiskt verktyg i moderna språk: franska : En studie utifrån fem fransklärares syn på bilders betydelse i språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hounaida Nsir; [2021]
    Nyckelord :bild; stöd; språkprocess; kommunikation; kultur; värdegrund;

    Sammanfattning : Enligt lgr11 i moderna språk ska läraren variera sin undervisning. Skolverket påvisar att användandet av bilder som ett pedagogiskt verktyg för moderna språk kan bidra till språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Grammatikundervisning på högstadiet : En fallstudie av fyra lärares utsagor om sin grammatikundervisning, samt en analys av deras arbetsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marta Oinonen; Cecilia Laag; [2019]
    Nyckelord :Grammatik; grammatikundervisning; högstadielärare; attityd; arbetsmaterial; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks fyra högstadielärares utsagor om grammatikundervisning i svenskämnet, deras attityder till grammatik samt deras arbetsmaterial. Detta har undersökts genom fyra separata intervjuer samt en textanalys av lärarnas utsagor och deras arbetsmaterial. LÄS MER