Sökning: "skriva om stress"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden skriva om stress.

  1. 1. Räkna lugnt – En studie om mental träning som verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anneli Olofsson; Eva Pålsson; [2022]
    Nyckelord :Andningsövningar; hälsofrämjande; mindset; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Studier visar att flickor i tonåren lider av stress och oro i högre utsträckning än pojkar och att stressen ofta är skolrelaterad. Syftet med denna studie är att undersöka om mental träning kan ha samband med flickors tankar om sig själv och ämnet matematik. LÄS MER

  2. 2. Höjer musik den kognitiva prestationsförmågan hos en civilingenjörsstudent under examination?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sarem Yassin; Anna Kristiansson; [2022]
    Nyckelord :cognitive performance; music; mathematics; programming; students; academic work; perception; kognitiv prestationsförmåga; musik; matematik; programmering; studenter; akademiskt arbete; perception;

    Sammanfattning : In connection with the world becoming more digitalized, the need for competence within Computer Science and IT has simultaneously increased, in which programming and mathematics are fundamental competences. At the same time digital music and headphones may enable students within these fields of knowledge to regularly listen to their prefered music while studying without disturbing their surroundings. LÄS MER

  3. 3. Tillsammans för barnen : En kvalitativ studie av ett förbättringsarbete för ökad samverkan mellan sjukhusclowner och medarbetare i barn- och ungdomssjukvården

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för kvalitetsförbättring och ledarskap

    Författare :Mia Thun; [2022]
    Nyckelord :Interprofessional learning; improvement knowledge; improvement science; motivation; systems perspective; hospital clowns; child friendly care; Förbättringskunskap; Förbättringsvetenskap; Interprofessionellt lärande; Interprofessionellt arbete; motivation; systemperspektiv; drivkrafter; sjukhusclowner; clowner; barn- och ungdomsvård; systemteori; hälsa- och sjukvård; barnanpassad vård; barnkonvention;

    Sammanfattning : I Barn- och ungdomsklinikens strävan efter barnanpassad vård har behandlingssituationer framför allt identifierats som en utmaning, där det medicinska perspektivet ibland bedöms vara överordnat det barnrättsliga. Forskning och evidens visar att när sjukhusclowner och medarbetare samverkar i behandlingar och procedurer minskar barnens oro, stress och smärta och trygghet, delaktighet och självbestämmande ökar. LÄS MER

  4. 4. Validation of efficiency of formal verification methodology for verification closure

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gautham Prabhakar; [2022]
    Nyckelord :UVM; formal verification; assertions; verification engineers; SVA; TLV; jasper gold; UVM; formell verifiering; assertions; verifierar; SVA; TLV; jasper gold;

    Sammanfattning : Application Specific Integrated Circuits (ASIC) and Field Programmable Gate Arrays (FPGA) verification is quite a time consuming phase in design flow cycle and it can be done using methodologies such as Universal Verification Methodology (UVM) and formal verification.The UVM methodology is simulation based verification where in the verifier will have to trigger the Design Under Test (DUT) manually by writing sequences which target different features of the DUT and the verification environment can also have verification directives such as assertions to spot design bugs. LÄS MER

  5. 5. A challenge or a threat : Exploring expressive writing as a reframing tool to cope with the transition to online learning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nils-Olof Parfa; Olle Östlund; [2021]
    Nyckelord :Academic stress; coping; loneliness; challenge; threat; worry; confidence; Akademisk stress; coping; utmaning; hotfullt; oro; självförtroende;

    Sammanfattning : The COVID-19 pandemic has extensively impacted upon society and limited opportunities for social interaction due to government regulations. University students have been required to adapt to a transition from classroom to online based learning, with a subsequent loss of resources and study-specific venues for social interaction. LÄS MER