Sökning: "skrivande dysthe"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden skrivande dysthe.

  1. 1. Bärbar dator eller datorplatta, när eleven själv får välja

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Lennartsson; [2016]
    Nyckelord :Appropriera; artefakt; bärbar dator; datorplatta; medierade verktyg; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt BakgrundFör elever som är i behov av stöd kan ett digitalt verktyg underlätta skrivprocessen. I dag har dessa verktyg blivit ett naturligt inslag i den svenska gymnasieskolan och kan bli ett viktigt redskap i skolarbetet. LÄS MER

  2. 2. Bilden – ett målande redskap i elevers skrivutveckling? Ett pedagogiskt hjälpmedel även på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sanna Alsterling Olsson; Helene Moe Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utröna vilka hinder elever på högstadiet möter när de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gå tillväga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta även bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgår från elevernas texter och som pågår mellan lärare – elev och elev – elev. Forskningsförankring och teori grundar sig på Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). LÄS MER

  3. 3. Bilden – ett målande redskap i elevers skrivutveckling?Ett pedagogiskt hjälpmedel även på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sanna Alsterling Olsson; Helene Moe Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utröna vilka hinder elever på högstadiet möter när de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gå tillväga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta även bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgår från elevernas texter och som pågår mellan lärare – elev och elev – elev. Forskningsförankring och teori grundar sig på Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). LÄS MER

  4. 4. Emmys skrivundervisning : - En lärares försök att öka sina elevers skrivförmåga inom svenskundervisningen i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Jan Idlinge; [2006]
    Nyckelord :Skrivande; skrivförmåga; skrivundervisning; svenska; svenskundervisning; skrivprocessteori; gymnasieskolan; gymnasiet; Olga Dysthe; Stephen Krashen; Siv Strömquist; GOX139; GAP230;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om skrivundervisning. Undersökningen är huvudsakligen en fallstudie. Syftet är att få ökade kunskaper om en gymnasielärares arbetssätt för att utveckla sina elevers skrivande. LÄS MER