Sökning: "skrivande glädje"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden skrivande glädje.

  1. 1. Skvallrande referat : Gymnasisters skrivande om Edgar Allan Poes ”Det skvallrande hjärtat”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Frengen; [2021]
    Nyckelord :skönlitteratur; prov; elevers skrivande; föreställningsvärldar; svenskämnet;

    Sammanfattning : I Läroplanen för gymnasieskolan (Gy11) framgår det att skönlitteratur å ena sidan vara en källa till bland annat självinsikt och glädje. Å andra sidan präglas skolans verksamhet av prov, kunskapsmätning och betyg. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattning om skrivande : En empirisk studie kring skrivglädje

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Moa Palmberg Ingelstam; Sigrid Liljefjord; [2020]
    Nyckelord :Elevperspektiv; högstadiet; projektarbete; skrivande; skrivglädje; skrivundervisning; svenskämnet; texttyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla förståelse för elevers engagemang i skrivande genom att undersöka högstadieelevers skrivglädje. Genom att ta del av ett skrivprojekt som genomfördes på en högstadieskola utfördes en elevnära undersökning. LÄS MER

  3. 3. ”Jag lär mig mer när jag kommer ihåg det” En studie om varierad lärmiljö

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Persson; [2019]
    Nyckelord :Lärmiljö; Närmiljö; skriva; utepedagogik; variation;

    Sammanfattning : Persson, Kristina (2019). ”Jag lär mig mer när jag kommer ihåg”. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. "Glädje, ilska, sorg" : Ett utvecklingsarbete för att främja elevers förståelse för egna och andras känslor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Evelina Alfengård; Maria Holmström Qvant; [2017]
    Nyckelord :Bildskapande; fritidshem; kreativitet; känslor; värdegrund;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete har som syfte att skapa tillfällen för elever i tredje klass att förstå egna och andras känslor. Utvecklingsarbetet har använts som ett sätt att få elever att komma i kontakt med sina känslor och därigenom främjas till en god uttrycksförmåga. LÄS MER

  5. 5. ”Digitala verktyg. Fyra lärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter.”

    Magister-uppsats,

    Författare :Karin Forsblad; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare, med undervisning för yngre åldrar, använder samt resonerar om sin kompetens i arbetet med digitala verktyg. Syftet är också att undersöka hur lärarna resonerar kring elevernas lärande, med hjälp av digitala verktyg, i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER