Sökning: "skrivförmåga"
Visar resultat 31 - 35 av 211 uppsatser innehållade ordet skrivförmåga.
31. Motivation och skrivande : Faktorer och strategier för att motivera elevers skrivande av sakprosatexter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uppsatsen är en systematisk litteraturstudie där tidigare forskning om ämnetmotivation till skrivande av sakprosatexter studeras. Syftet med studien är attkartlägga vad tidigare forskning visar kring faktorer som kan påverka motivationentill skrivande av sakprosatexter, vilka strategier som visas i samband medmotivation till skrivande och hur dessa påverkar elevers skrivförmåga ochskrivutveckling. LÄS MER
32. Hur elevers läs- och skrivförmåga påverkar lärandet i de samhällsorienterande ämnena.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur språk- och skrivsvårigheter kan påverka ett ämne som SO då detta ämne lägger stor fokus på innehållet. Det är svårt att lära sig och förstå ett innehåll i en text om du måste lägga största fokuset på att ens kunna läsa texten. LÄS MER
33. Digitalt berättande : -En drivkraft till att skriva
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : The two writers who wrote this paper are two students from Malmö University. We are studying to become primary school teachers. Our interest in the topic came mostly through our experience of digital storytelling and pupils' motivation in our schools where we have our internship. LÄS MER
34. Att använda cirkelmodellen i modersmålsundervisning : Villkor för en effektiv praktik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka en grupp modersmålslärares upplevelser av möjligheterna att genomföra cirkelmodellen som ett effektivt arbetssätt för att utveckla eleverna skrivförmåga trots en tydlig och väldokumenterad tidsbrist i ämnet i förhållande till kunskapskraven. Den teoretiska utgångspunkten som har legat till grund för den här studien är genrepedagogiken. LÄS MER
35. Att anpassa skrivundervisningen i svenska som andraspråk efter alla elevers behov och förutsättningar : En kvalitativ studie om svenska som andraspråkslärares hantering av språklig heterogenitet i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare i svenska som andraspråk på högstadiet arbetar framför allt i skrivundervisningen utifrån andraspråkselevernas varierande behov och förutsättningar. Differentierad undervisning diskuteras i samband med detta som ett arbetssätt att jobba utifrån elevernas olikheter, samtidigt som alla elever hålls inkluderade i samma kunskapsområde. LÄS MER