Sökning: "skrivförmåga"

Visar resultat 36 - 40 av 211 uppsatser innehållade ordet skrivförmåga.

  1. 36. Speciallärare beskriver sitt arbete med elevers skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Ireblad Harris; Karolina Werner Hakso; [2022]
    Nyckelord :writing difficulties; writing abilities; early intervention; special education support; writing education; special educational needs teachers SEN .; skrivsvårigheter; skrivförmåga; tidiga insatser; specialpedagogiskt stöd; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : The aim of this research study was to increase knowledge of the relationship between the special educational needs teachers (SEN) work and writing difficulties for pupils in year 1–3. The need for the study is motivated by the lack of previous research regarding pupils with writing difficulties and the support they receive from the SEN teacher. LÄS MER

  2. 37. Multimodala möjligheter i lågstadiet : En litteraturstudie om hur elevers läs- och skrivförmåga påverkas av multimodala texter och lärarens praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joanna Gabrielsson; Ellen Hardefeldt; [2022]
    Nyckelord :Multimodala texter; multimodalitet; läs- och skrivförmåga; kommunikation;

    Sammanfattning : Inriktningen för den här litteraturstudien är multimodala texter i lågstadieundervisningen, eftersom samhällets utveckling ställer nya krav på såväl undervisning som lärare. Syftet är att sammanställa hur användandet av multimodala texter behandlas i forskning inom yngre elevers språkundervisning. LÄS MER

  3. 38. Lärares syn på skrivundervisning i grundskolan : en kvalitativ studie med lärare i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Levin; Nadja Feyli; [2022]
    Nyckelord :cirkelmodellen; feedback; genrepedagogik; lärare; metoder; skola; sociokulturellt perspektiv; skrivförmåga; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka och belysa synen hos svensklärare för årskurs 7–9 i deras arbete med skrivundervisning samt vilka tankar de har om skrivundervisningen och elevernas skrivförmåga. För att skapa en förståelse för det och besvara våra frågeställningar har vi använt oss av semistrukturerade intervjuer som genomförts digitalt via Zoom. LÄS MER

  4. 39. Dokumentationen är viktig för elevernas läs-och skrivförmåga. : En kvalitativ studie om dokumentationens funktion i läs-och skrivundervisningen i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Hultqvist; [2022]
    Nyckelord :dokumentation; lärande; elever; läs-och skrivundervisningen; lärares dokumentation och kontinuerlig dokumentation;

    Sammanfattning : Denna studie belyser hur viktig dokumentationen är för att kunna utveckla elevernas kunskaper i läs-och skrivundervisningen. Dokumentationen visar vad lärarna ska arbeta vidare med för att anpassa läs- och skrivundervisningen utifrån elevernas förutsättningar. LÄS MER

  5. 40. Varför skriva? : En kritisk diskursanalys av skrivandets syften i tre läromedel för Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fanny Näslund; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; kritisk diskursanalys; läromedelsanalys; New Literacy Studies; skrivsyften; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Den samtida debatten om att unga skriver sämre än förr har fokuserat det samhälle- liga behovet av en befolkning med god skrivförmåga. Att samhället har behov av skrift och skrivande är bara ett av många syften med att skriva. LÄS MER