Sökning: "skrivförmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet skrivförmågor.

  1. 1. Testning av morfologisk medvetenhet hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amar Yassine; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan olika språkliga förmågor och läs- och skrivutvecklingen, varav morfologisk medvetenhet är en av dessa förmågor. Att bedöma morfologisk medvetenhet kan alltså vara ett sätt att identifiera barn som är i risk för läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Känslors roll i läs- och skrivundervisningen hos elever vid särskilda ungdomshem: En kvalitativ intervjustudie av lärare vid den statliga ungdomsvårdens skolverksamhet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Isaksson; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; skolverksamheten vid särskilda ungdomshem; känslor; Statens institutionsstyrelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa en bättre förståelse för vilken roll känslor har för att bedriva kunskapsutvecklande läs- och skrivundervisning i svenskämnet inom ramen för skolverksamheten på särskilda ungdomshem, vid Statens institutionsstyrelse. Det empiriska materialet i examensarbetet är semistrukturerade kvalitativa intervjuer av fem lärare vid olika särskilda ungdomshem, geografiskt placerade över hela Sverige. LÄS MER

  3. 3. Återkoppling i ett förändrat skrivklimat : En systematisk svenskämnesdidaktisk litteraturstudie med fokus på chattbottars förtjänster och utmaningar i gymnasiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Kaj Nygren; Martin Sahlin; [2023]
    Nyckelord :Skrivdidaktik; digital didaktik; formativ bedömning; återkoppling; dialog; chattbot;

    Sammanfattning : Sedan Chat GPT lanserades och tog fäste i skolan har stora förändringar skett. Lärare vittnar om ökat fusk men röster hörs också om förtjänster med artificiell intelligens i undervisningen. Förtjänster som språkstöd och skrivverktyg lyfts fram som två exempel. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattningar om estetiska lärprocesser i den tidiga läs- och skrivundervisningen : En kvalitativ studie om användningen och de estetiska lärprocessernas bidrag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Theres Eriksson; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; delaktighet; meningsskapande; literacy; förutsättningar; läs- och skrivundervisning; årskurs F–3;

    Sammanfattning : Det pågår diskussioner kring vilka metoder den tidiga läs- och skrivundervisningen lämpligen bör utgå från. Detta arbete ämnar ge ett bidrag till diskussionen genom att analysera sju pedagogers upplevelser av att använda estetiska lärprocesser i läs- och skrivundervisningen med utgångspunkt i sociokulturell teori. LÄS MER

  5. 5. ”Svårigheterna märks redan när de ska jobba med texter" : Sju mellanstadielärares beskrivning av sitt arbete med elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amilia Byström; Sofie Björell; [2021]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; intermediate grades; middle-school teachers; working methods; Läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; mellanstadielärare; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares uppfattningar om läs- och skrivsvårigheter hos elever på mellanstadiet och hur mellanstadielärare uppger att de arbetar med dessa elever. Det teoretiska ramverk som ligger till grund för studien är kognitiva processer och läsningens fem utvecklingsdimensioner. LÄS MER