Sökning: "skrivglädje"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet skrivglädje.

  1. 6. Skrivutveckling i ett kommunikativt samhälle : Vilka skriftliga förmågor värderas i skolan och varför?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Olsen; Elin Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; kreativt förhållningssätt; skriftliga uttryck; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka förmågor F-3-lärare, vid två grundskolor i Mellansverige, värderar som viktiga i elevers skrivutveckling i årskurserna F-3, till elevernas fortsatta utveckling och till samhället. Två fokusgruppsintervjuer om fem, respektive fyra F-3-lärare har genomförts för datainsamling. LÄS MER

  2. 7. Skrivundervisning utifrån elevers motivation : En kvalitativ språkdidaktisk studie ur lärarperspektiv med inriktning på årskurs ett till tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Morales Pihlmark; Anna Trogstam; [2019]
    Nyckelord :Grit; Grundskola; F-3; Motivation; Skrivligheter; Skrivinlärning; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att öka kunskapen om hur några lärare beskriver att deras arbete med läromedlet Skrivligheter påverkar elevers motivation till att skriva och deras skrivutveckling. Syftet blev uppnått genom att följande forskningsfrågor besvarades: Hur beskriver några verksamma lärare i årskurs F-3 att elevernas skrivutveckling påverkas när svenskundervisningen utgår ifrån Skrivligheter? Hur beskriver några verksamma lärare i årskurs F-3 att elevernas motivation påverkas när svenskundervisningen utgår ifrån Skrivligheter? Vilka faktorer beskriver några verksamma lärare i årskurs F-3 påverkar deras arbete med Skrivligheter? Studien är gjord ur ett lärarperspektiv och är kvalitativ. LÄS MER

  3. 8. Trygghet och skrivglädje : En studie av lärares uppfattningar om andraspråkselevers språk- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Felicia Vingevik; [2015]
    Nyckelord :Andraspråkselev; skrivande; undervisning; språkutveckling; svenska;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how teachers talk about their teaching in the subject of Swedish, with a focus on L2 pupils’ writing. Data were collected through interviews with four teachers of Swedish in grades 1–3. LÄS MER

  4. 9. Handskrivningens roll : Igår, idag, imorgon

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jenny Björk; Caroline Meijer; [2011]
    Nyckelord :korrekt pennfattning; handskrift; lärare; makt; tradition; sociohistorik;

    Sammanfattning : Vi valde att genomföra en undersökning baserad på intervjuer med syfte att undersöka hur lärare resonerar kring handskrivandets roll i förhållande till ny skrivteknik. Både lärare på högskolenivå och som undervisar i förskoleklass medverkar i studien. LÄS MER

  5. 10. Barns skrivglädjeEn väg till att bli en god läsare?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Elsa Wessberg; Ewa Ringius; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien är, att undersöka om barns skrivglädje kan vara en väg till att bli en god läsare. Barns skrivande hamnar då i fokus för läsinlärningen. LÄS MER