Sökning: "skrivinlärning förskoleklass"
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden skrivinlärning förskoleklass.
1. Digitala verktyg eller skriva för hand? : En litteraturstudie om skrivundervisning med digitala verktyg och att skriva för hand
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Denna litteraturstudie sammanställer forskning om för och nackdelar i skrivundervisningen med digitala verktyg och att skriva för hand. Syftet med litteraturstudien är att få en förståelse kring vilken metod som gynnar elevernas skrivinlärning samt motivation för att skriva. LÄS MER
2. VERSALER och gemener : Varför ska vi lära våra elever att SKRIKA?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur inställningen till användandet av versaler och gemener ser ut hos pedagoger i förskoleklass, förskoleklass och grundskolans 1–3 (lågstadiet). Den har även undersökt hur pedagogerna själva lärde sig skriva samt hur de lärt sina eventuella barn att skriva. LÄS MER
3. Digitala verktyg i tidig läs- och skrivinlärning i förskoleklass och årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Dagens samhälle har ett stort informationsflöde genom den digitalisering som är gjord och som ständigt är under utveckling. I denna digitalisering finns det många olika användningsområden och i skolan finns det många ämnen med olika arbetssätt. LÄS MER
4. Tidig undervisning i svenska - likheter och skillnader
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och jämföra likheter och skillnader i svenskundervisningen mellan förskoleklass och årskurs ett.Jag vill även ta reda på hur progressionen ser ut. LÄS MER
5. Viktiga åtgärder i arbetet att förebygga och möta elever som riskerar att hamna i läs- och skrivsvårigheter : En studie om lärares uppfattning om viktiga åtgärder och anpassningar i läs- och skrivpedagogiken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om vilka åtgärder lärare i förskoleklass upp till årskurs 3 anser vara viktiga i arbetet att förebygga och möta elever som riskerar att hamna i läs- och skrivsvårigheter, samt vilka anpassningar dessa lärare anser vara de vanligaste förekommande. Utsagorna har analyserats tematiskt med en fenomenologisk ansats, där studien bygger på 147 enkätsvar och två intervjuer med lärare verksamma inom dessa årskurser. LÄS MER