Sökning: "skrivmetod"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet skrivmetod.

  1. 6. Det praktiska arbetet med ASL : Hur lärare och deras elever arbetar praktiskt med läs- och skrivmetoden att skriva sig till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Therese Tånneryd; [2017]
    Nyckelord :WTR; writing through reading; ASL; Att skriva sig till läsning; läs- och skrivmetod;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar läs- och skrivmetoden ASL (Att Skriva sig till Läsning). Syftet med studien är att undersöka hur ASL kan tillämpas i årskurs ett och två. LÄS MER

  2. 7. De didaktiska valen : En studie om lärares val gällande den tidiga skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stephanie Lytton; [2015]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; Didaktik; Gemener; High Literacy; Versaler;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om vilka didaktiska val lärare gör gällande den tidigaste skrivundervisningen och vad de baserar sina val på. Studien avgränsas till att behandla vilken skrivmetod lärarna använder samt huruvida de föredrar att låta eleverna blanda versaler och gemener, eller lära ut en storlek i taget. LÄS MER

  3. 8. Fler barn med på läs- och skrivtåget : En kvalitativ studie som belyser fem lärares erfarenheter och upplevelser av Arne Tragetons läs- och skrivmetod "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Olsson; [2015]
    Nyckelord :Write to read; Code-oriented; Whole language; Phonics; ASL; Traditionell läs- och skrivundervisningsstil; Whole language; Phonics;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the teachers’ described experiences of advantages as well as disadvantages of Arne Trageton’s write to read-method (“ASL”) in contrast to the code-oriented traditional way of teaching. The aim of this study is furthermore to depict the teachers’ opinions on whether they experience that the ASL-method is unfavourable for students in general. LÄS MER

  4. 9. I jakt på en metod - från lineärt till icke-lineärt skrivande

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Författarskolan

    Författare :Christina Jacobson; [2013]
    Nyckelord :skrivmetod; icke-lineär; lineär; Litterärt skapande; Författarskolan; skrivprocess; lineärt skrivande; icke-lineärt skrivande; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : From linear to non-linear writing, this paper is an attempt to map out the writing process by looking at the way that a number of published authors work as they compose their stories. It is also a look into the development of my own writing process as I have moved from writing linearly – from beginning to end – to a non-linear fashion – of writing scenes out of order – during my three years at Författarskolan, Lunds University. LÄS MER

  5. 10. SpråkDax och Qnoddarnas värld.  : En studie av ett traditionellt och ett digitalt läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Frick-Jensen; Caroline Strömgren; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; traditionellt läromedel; digitalt läromedel; textanalys; analytisk och syntetisk läs- och skrivmetod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra ett traditionellt läromedel och ett digitalt läromedel för läs- och skrivinlärningen i årskurs 1. Frågeställningarna som vi valt för att uppfylla vårt syfte är följande: Vilken läs- och skrivmetod bygger det traditionella och det digitala läromedlet på? Vilket innehåll har läromedlen och hur förhåller sig innehållet till kursplanen i svenska för årskurs 1-3? Vilka framträdande skillnader finns mellan ett traditionellt läromedel och ett digitalt läromedel med avseende på lärarhandledning, innehåll och illustrationer? För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi genomfört en kvalitativ textanalys. LÄS MER