Sökning: "skrivprocessen gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skrivprocessen gymnasieskolan.

  1. 1. Skrivdidaktik i svenskundervisningen och dess inverkan på elevers skrivförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sissela Diarra Qvist; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; skrivdidaktik; skrivkompetens; skrivundervisning; skrivutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av debatten om bristande skrivkompetens i skola och högskola syftar föreliggande kunskapsöversikt till att belysa vad som kännetecknar gymnasieskolans skrivundervisning i svenska. I anslutning till det undersöks vilken påverkan skrivundervisningen har på elevernas skrivutveckling. LÄS MER

  2. 2. Bärbar dator eller datorplatta, när eleven själv får välja

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Lennartsson; [2016]
    Nyckelord :Appropriera; artefakt; bärbar dator; datorplatta; medierade verktyg; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt BakgrundFör elever som är i behov av stöd kan ett digitalt verktyg underlätta skrivprocessen. I dag har dessa verktyg blivit ett naturligt inslag i den svenska gymnasieskolan och kan bli ett viktigt redskap i skolarbetet. LÄS MER

  3. 3. "Det tar tid att skriva" : En undersökning om hur några elever i läs- och skrivsvårigheter hanterar skrivuppgifter i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabeth Sjödin; [2015]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; gymnasiet; strategier; skrivuppgifter;

    Sammanfattning : Dagens samhälle ställer allt högre krav på hög utbildning och därmed hög läs- och skrivförmåga. Det är skolans ansvar att varje elev får förutsättningar för att delta i samhällsliv och arbetsliv. Det ställer ökade krav på läs- och skrivsvårigheter hos elever. LÄS MER

  4. 4. Vilken roll spelar verktyget? : Datorns betydelse för gymnasieelevers skrivande och texter

    Magister-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Agneta Dworsky; [2011]
    Nyckelord :Computer assisted education Education in the Swedish language Writing instruction The Writing process Essay writing Upper secondary school; Datorstödd undervisning Svenskundervisning Skrivundervisning Skrivprocessen Uppsatsskrivning Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : The aim of my study is to investigate if and in that case how the writing process and texts written by students in the upper secondary school are affected by the writing tool; does it matter if they write their texts on a computer or by longhand? Another objective is to compare such an effect with the findings of previous studies performed on earlier generations of writers. The first part of my study was a survey. LÄS MER

  5. 5. Expressivt skrivande mot stress : Förståelse av innehåll och process i nio ungdomars texter

    Magister-uppsats, Psykologiska institutionen

    Författare :Marianne Alenius; Ingrid Molitor; [2007]
    Nyckelord :Expressivt skrivande; ungdomar; stress; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Stressymtom hos ungdomar, och bland dem främst unga tjejer, har ökat markant de senaste 20 åren och utgör idag ett stort hälsoproblem. Inom ramen för ett projekt mot stress i gymnasieskolan under år 2006 fick elever med självrapporterade stressymtom prova på metoden expressivt skrivande. LÄS MER