Sökning: "skrivprocessen gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skrivprocessen gymnasiet.
1. From Keystrokes to Cognitive Processes : Analyzing Morphological Knowledge Using Keystroke Logging
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The development of keystroke logging programs and their use to study the writing process affords an opportunity to combine keystroke logging together with diagnostic tests to provide further information about the test-taking process beyond the given answers. This exploratory study provides a starting point for the usage of keystroke logging programs when taking diagnostic linguistic tests. LÄS MER
2. Argumentera och resonera - men hur? : En analys av en lärobok i svenska på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Att språket spelar en nyckelroll för att nå skolframgång och för att – i ett större perspektiv – kunna verka aktivt i samhället är man inom utbildningsväsendet enig om. Vikten av att eleven utvecklar ett adekvat språkligt register med vilket kunskapen uttrycks – och i synnerhet ett diskursivt sådant – kan alltså inte förnekas, och genrepedagogiken har ur detta perspektiv haft ett särskilt inflytande i svensk skola, med dess explicita modellering i skrivande och metaspråkliga dekonstruktion av texter. LÄS MER
3. Elevernas inflytande över hur mobiltelefonen används i skrivprocessen inom svenskundervisningen : Empirisk studie med elevers åsikter och erfarenheter kring användningen och inflytandet av mobiltelefon i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på vad högstadieeleverna anser om användningen av smarta mobiltelefoner i skolan och mer specifikt inom svenskämnet samt vilka råd de vill ge lärare gällande mobiltelefonanvändningen inom svenskämnet och vilket inflytande de önskar inom svenskämnet. I digitaliseringsdebatten är pedagogers och hjärn-forskares röster höga emedan eleverna lyser med sin frånvaro. LÄS MER
4. Processinriktad skrivundervisning - en utopi eller en möjlighet? : En undersökning om skrivundervisning i två olika elevgrupper på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Tidigare forskning gällande skrivundervisning visar att den fortfarande genomsyras av ett produktinriktat synsätt snarare än ett processinriktat synsätt. Syftet med följande undersökning är att ta reda på hur elever på en gymnasieskola upplever sin skrivundervisning och om de arbetar med en processinriktad skrivundervisning eller inte. LÄS MER
5. Mening och yta - Analys av redigeringsmönster i gymnasisters skrivande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skillnader i redigeringsmönster hos skribenter på gymnasiet samt hur dessa redigeringsmönster påverkas av kamratrespons. Det långsiktiga målet med undersökningen är att lärare får en bättre förståelse för hur starka respektive svaga elever redigerar text och att de använder sig av dessa kunskaper till att utforma en bättre skrivundervisning. LÄS MER