Sökning: "skrivprocessen högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skrivprocessen högstadiet.

  1. 1. Digitalt och analogt skrivande i skolan: fördelar och nackdelar i svenskämnet på högstadiet : En systematisk litteraturstudie om digitalt och analogt skrivande på elevers förstaspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Larsson; Malin Hedström; [2023]
    Nyckelord :Skriva för hand; skriva digitalt; skrivprocessen; elevers lärande; högstadiet; Sverige; digitala hjälpmedel.;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie kommer tidigare forskning analyseras och diskuteras med syftet att undersöka fördelar och nackdelar med det digitala och det analoga skrivandet i svenskämnet på högstadiet. Detta görs genom att undersöka vilka förutsättningar elever har för att skapa redigera text kopplat till digitalt eller analogt skrivande. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelser av fanfiction och kamratbedömning i språkundervisningen : En fallstudie av två högstadieklasser i franska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabell Hedström; [2022]
    Nyckelord :fallstudie; fanfiction; franska; kamratbedömning; moderna språk; tyska;

    Sammanfattning : Fanfiction är en relativt ny textgenre som kan användas i klassrumsundervisningen. Mig veterligen finns ingen svensk forskning om användandet av fanfiction som undervisningsmetod på högstadiet i något av de moderna språken. Ett projekt med fanfictionskrivande har därför genomförts i två klasser med moderna språk i årskurs 9. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheterSambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheterEn kvalitativ intervjustudie av några lärares erfarenheter och arbetssätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anneli Persson; Susanne Roos; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Syftet med vår studie var att undersöka på vilket sätt några svensklärare på högstadiet arbetar med och vilken erfarenhet de har av formativ bedömning i skrivprocessen avseende elever i skrivsvårigheter.Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av formativ bedömningsteori. LÄS MER

  4. 4. "De skriver för lite för mig!" En studie om lärares uppfattningar kring högstadieelevers skrivutveckling i ämnet engelska och samspelet med träning i läsfärdighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Tahereh Iran; [2015]
    Nyckelord :skrivandet; literacy; autenticitet; läsning; högstdieelever; kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : BakgrundSkrivandet och läsning har stort inflytande på högstadieelevers kognitiva utveckling. När de läser mycket får de tillräcklig kunskap för att de ska kunna skriva vidare. Under skrivprocessen lär de sig tillämpa strategier för att de ska kunna formulera sig. LÄS MER

  5. 5. Bilden – ett målande redskap i elevers skrivutveckling? Ett pedagogiskt hjälpmedel även på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sanna Alsterling Olsson; Helene Moe Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utröna vilka hinder elever på högstadiet möter när de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gå tillväga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta även bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgår från elevernas texter och som pågår mellan lärare – elev och elev – elev. Forskningsförankring och teori grundar sig på Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). LÄS MER