Sökning: "skrivprocesser"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade ordet skrivprocesser.

  1. 11. ”Det handlar om att hitta mervärdet.” : Lärares erfarenheter av analogt och digitalt skrivande i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Marcus Axelsson; Maja Klang; [2021]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; svenskundervisning; digitala verktyg; STL.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om lärares didaktiska arbete i skolämnet svenska med fokus på analogt och digitalt skrivande. Studien som är av kvalitativt slag bygger på tio semistrukturerade intervjuer med svensklärare på mellanstadiet som arbetar på fyra olika skolor inom samma kommun, där två av skolorna arbetar enligt modellen STL (skriva sig till lärande) och två av skolorna inte har någon uttalad modell kopplad till undervisningen, i syfte att undersöka om det fanns några skillnader hos dessa lärare. LÄS MER

  2. 12. Skrivprocesser i läroboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Erik Beer; [2021]
    Nyckelord :Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med arbetat är att undersöka hur skrivprocesser behandlas i läroböcker för svenska 1 på gymnasiet. Jag undersöker om och hur läroböcker berör skrivprocesser samt om skrivprocesser finns med explicit eller implicit. I uppsatsen granskas fem läroböcker utifrån en kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 13. ”Sedan tror jag att eleverna tycker det är väldigt kul att få hjälpa varandra” : En studie om hur utvalda yrkesverksamma lärare upplever kamratbedömning för att främja lärande i skrivprocesser f-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sandra Blucher; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Digitala skrivprocesser - Hur skrivundervisning i svenska utformas för digitala skrivverktyg

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Olivia Eriksson; Emma Jacobsson; [2020]
    Nyckelord :processorienterad skrivundervisning; digitala skrivverktyg; analogt skrivande; mellanstadiet; digital kompetens;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur mellanstadielärare utformar processorienterad skrivundervisning för digitala skrivverktyg i svenska samt vilka möjligheter och begränsningar detta medför. I bakgrunden behandlas begreppen skrivprocess och digital skrivprocess samt likheterna och skillnaderna mellan dem. LÄS MER

  5. 15. Åländska svensklärares digitala återkoppling i samband med skrivundervisning sett ur ett relationellt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Nordman; [2020]
    Nyckelord :Skrivprocess; återkoppling; digitalisering; digitala verktyg; relationer; grundskola; Åland;

    Sammanfattning : I samband med digitaliseringsprocessen av skolan blir lärarna tvungna att utveckla sitt arbete med skrivundervisningen i svenska. Lärarnas relationer med elever ändras då de använder digitala verktyg. För att upprätthålla relationen till eleverna krävs det att lärarna kan hantera digitala verktyg. LÄS MER