Sökning: "skrivträning"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade ordet skrivträning.
11. "Det gör man väl hela tiden, eller?" : - En studie kring hur lärare kombinerar skrivlust med skrivträning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Att vara en god skribent är en förutsättning för att verka i dagens samhälle. Det ligger på skolans ansvar att ge alla elever möjligheten att utveckla en säkerhet i skriftspråket. LÄS MER
12. En studie av pedagogers tankar om korrektion av elevtexter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractAndersson, Kajsa och Liljeqvist, Marie (2008). En studie av pedagogernas tankar omKorrektion av elevtexter. Malmö högskola: lärarutbildningen.Syftet är att undersöka sex pedagogers tankar om skrivutveckling, och relatera dessa tillelevernas erfarenheter. LÄS MER
13. Ger grammatiken någon effekt? : En studie av elevers skrivutveckling på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humanioraSammanfattning : Vi har valt att göra en undersökning om huruvida språkarbete och skrivträning ger några effekter för elevers skrivutveckling. Till grund för studien ligger en tidigare gjord undersökning av Ulla Ekvall. Materialet utgörs av texter från två elevgrupper på mellanstadiet. Data har insamlats i huvudsak med hjälp av en kvantitativ metod. LÄS MER
14. Läs- och skrivsvårigheter i ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Vår studie syftar till att få kunskap om läs- och skrivsvårigheter för att kunna hjälpa och underlätta för elever med dessa svårigheter i klassrummet samt sätta in rätt åtgärder. Vi har studerat tidigare forskning som visat vad man genom tiderna satt in för åtgärder, hur man upptäcker eleverna i klassrummet och hur man bör differentiera för dem. LÄS MER
15. Grammatikundervisning på gymnasiet : En undersökning om, och i så fall hur lärares inställning till och erfarenheter av grammatik påverkar grammatikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur undervisningen i grammatik bedrivs hos verksamma gymnasielärare och om den påverkas av lärarnas inställning till, och erfarenheter av grammatik. Vi har valt en kvalitativ metod där vi har intervjuat sju gymnasielärare i svenska. LÄS MER