Sökning: "skrivutveckling gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden skrivutveckling gymnasiet.

  1. 1. Svensklärares uppfattningar om chattbottars plats i skrivundervisningen på gymnasiet : En fenomenografisk intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kaj Nygrén; Martin Sahlin; [2024]
    Nyckelord :Chattbottar; uppfattningar; fenomenografi; skrivundervisning; gymnasiet; svensklärare;

    Sammanfattning : Generativ AI har funnits i skolmiljö sedan 1960-talet, men det är först under de senaste två åren som chattbottar, främst genom chattbotten GPT, har fått stor spridning i svenska skolor. Fenomenet har lett till livlig diskussion i både branschpress och fikarum på landets skolor. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever på högstadiet : En kvalitativ studie av fem SVA-lärares arbetssätt och hur de bemöter elevers modersmål i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Angelica Jenssen; Besjana Maxhuni; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; lärare; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur svenska som andraspråkslärare arbetar med läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever i undervisningen. Dessutom handlar det om svenska som andraspråkslärares inställning till flerspråkiga elevers modersmål i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Grammatik - en repertoar av möjligheter? : En granskning av grammatikkapitel i läroböcker för kursen Svenska 2 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ann-Chatrine Hedlund; [2023]
    Nyckelord :didaktik; grammatik; tröskelbegrepp; funktionella perspektiv; metaspråk; språkstruktur; Svenska 2.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks grammatikkapitel i läroböcker för kursen Svenska 2 i gymnasiet. Syftet är att undersöka huruvida de innehåller felaktigheter eller problematiska formuleringar som kan hämma elevers förståelse av grammatik samt om de har ett funktionellt perspektiv som leder till skrivutveckling. LÄS MER

  4. 4. ”Jaha oj, kan man göra så…!”  : Fyra svensklärare om att planera och utforma skrivundervisning på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sissela Diarra Qvist; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; skrivdidaktik; skrivdiskurser; skrivutveckling; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Idén till denna kvalitativa studie hämtar inspiration från en aktuell debatt om pedagogik, i vilken förespråkare för två vitt skilda kunskapssyner möts. Syftet är att beskriva hur svensklärare, verksamma på gymnasiet, resonerar kring didaktiska ställningstaganden avseende skrivundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Hur kan undervisning främja elevers skrivförmåga?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Levin; Mikael Ingemansson; [2021]
    Nyckelord :didaktik; feedback; gymnasiet; högstadiet; skrivförmåga; skrivprogram; skrivutveckling; svenska; undervisning.;

    Sammanfattning : Utvecklande av en god skrivförmåga är centralt för studier på högre nivå. Svenskundervisning har en stor del i att utveckla elevers sätt att skriva olika typer av texter, vilket härleds till svenskans partiella roll som språkligt färdighetsämne. LÄS MER