Sökning: "skrivutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 559 uppsatser innehållade ordet skrivutveckling.

  1. 1. Nationellt bedömningsstöd i läs-­‐ och skrivutveckling En kvalitativ intervjustudie med åtta lågstadielärare om hur de erfar och uppfattar bedömningsstödet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Paulina Löventun; [2020-02-25]
    Nyckelord :nationellt bedömningsstöd; formativ bedömning; bedömning; likvärdig och rättvis utbildning;

    Sammanfattning : Det finns olika typer av bedömningsstöd som lärare kan använda för att veta hur elever ligger tilloch hur lärare sedan kan lägga upp sin fortsatta undervisning. I denna studie är det nationellabedömningsstödet i läs- och skrivutveckling i fokus och utgör utgångspunkt för studien. LÄS MER

  2. 2. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER

  3. 3. Bedömningsstödet i svenska – pedagogiska konsekvenser : några lärares och speciallärares tankar kring undervisning och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Ölund; [2020]
    Nyckelord :Assessment support; collaboration; teaching; assessment; formative assessment; Bedömningsstöd; samverkan; undervisning; bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det en förutsättning att ha goda läs- och skrivfärdigheter för att kunna delta fullt ut. Läsning är en grund för lärande och skrivande används både för att dokumentera kunskap och som redskap för lärande. LÄS MER

  4. 4. Digitalt formativt arbete i skrivundervisningen i årskurs F–3 : Lärares förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Eriksson; Paulina Johansson Bichara; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; formativ bedömning; digitalt formativ; motivation; skrivinlärning; skrivutveckling; IKT.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Symboler som skrivstöd vid skrivandet av faktatexter för elever med språkstörning : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Ljungdahl; Catarina Lång; [2020]
    Nyckelord :språkstörning; skrivande; intervention; symbolkarta; singel-subjekt design;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att symbolstöd främjar texters strukturer, textproduktion, syntax och ordförråd hos elever i skrivsvårigheter. Därför var studiens syfte att undersöka om tankekarta med symbolstöd, eller symbolkarta, hade betydelse för skrivandet av faktatexter med avseende på innehåll, struktur samt form i texterna, för elever med språkstörning. LÄS MER