Sökning: "skrivutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 504 uppsatser innehållade ordet skrivutveckling.

  1. 1. Den första läs- och skrivundervisningens didaktik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Zälter Sara; [2019-07-01]
    Nyckelord :Didaktik; avkodning; förståelse; fonologisk medvetenhet; den första läs- och skriv- undervisningen; läsfärdighet; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur lärare i studien beskriver att de lägger upp sin läs- och skrivundervisning i årskurs 1 och varför de gör så. Ambitionen är också att ta reda på vilka faktorer lärarna anser är viktiga vid den första läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  2. 2. Stöd för en likvärdig bedömning - en tolkningsfråga? : En studie av några lärares erfarenheter av bedömningsstödet i svenska i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Kartby; Anna Lönnqvist; [2019]
    Nyckelord :Bedömningstöd; Intervju; Svenska; Läs- och skrivutveckling; Kartläggning;

    Sammanfattning : Bedömningsstödet i svenska har tagits fram för att stödja lärare i Sverige att göra en likvärdig bedömning av elevers läs- och skrivutveckling i de tidiga skolåren. Syftet med studien är att belysa lärares uppfattningar kring bedömningsstödet i svenska som ett kartläggningsmaterial och hur olika faktorer påverkar lärares möjligheter och begränsningar i genomförandet av bedömningsstödet. LÄS MER

  3. 3. Vilka olika faktorer påverkar elevers motivation och utveckling i skrivande i årskurs 1-3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Lina Heiming Strömbäck; Hellvi Toresson; [2019]
    Nyckelord :skrivutveckling; skrivande; självtillit; motivation;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har som syfte att ta reda på vilka faktorer som motiverar elever att skriva. Vårt resultat är baserad på samlad kunskap från internationella och nationella studier. Resultatet togs fram från källor funna i databaserna Google Scholar, ERIC och Libsearch. LÄS MER

  4. 4. Musikens betydelse för elevers språkutveckling i ämnet svenska i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Rasha El Zaher; Moa Lundström; [2019]
    Nyckelord :Det sociokulturella perspektivet; Estetiska uttrycksformer; Kreativitet; Mediering; Multimodalitet; Musik; Språkutvecklande arbetssätt; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka svensklärares förhållningssätt till användandet av den estetiska uttrycksformen musik och hur musik kan stimulera elevernas språkutveckling i samband med svenska. Studien inleds med en kort bakgrund till vårt valda forskningsområde, följt av att vi presenterar arbetets syfte och frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. ASL i förändring - ett sätt att individanpassa läs- och skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Kristina Nilsson; Malin Winberg; [2019]
    Nyckelord :ASL; Individanpassning; iWTR; Läs-och skrivmetoder f-3; PISA-resultat; Skärmbaserade skrivverktyg; Sociala samspel; Teoretisk lärandesyn; Trageton; WTL;

    Sammanfattning : Lärare står inför svåra utmaningar då det gäller att finna läs- och skrivlust hos elever. Enligt styrdokumenten ska såväl en individanpassad som allmängiltig undervisning genomföras i skolan. För att tillgodose detta förekommer det att lärare använder sig av Skriva sig till Läsning, ASL- metoden. LÄS MER