Sökning: "skrivutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 761 uppsatser innehållade ordet skrivutveckling.

  1. 11. Motivation till skrivande : Om att motivera elever till att skriva en berättelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jimi Lindell; Veronica Hjerpe Berglund; [2023]
    Nyckelord :Motivation; berättande text; lågstadiet; skrivutveckling; skrivinlärning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Estetiska uttrycksformer i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Erica Tuvesson; Hilda Birgersson; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; grundskolans tidigare år; språk-; läs- och skrivutveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det står tydligt i kursplanen att lärare ska använda sig av estetiska uttrycksformer för att undervisa i skolan. Under praktikperioderna har vi aktivt sett användning av estetiska uttrycksformer och intresserat oss av vilka aspekter som kan finnas i språkutveckling och hur estetiska uttrycksformer stöttar undervisningen. LÄS MER

  3. 13. Uppgiftstyper i läromedel i svenska för årskurs 3

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Katja Hvenmark-Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Learning Materials; Textbook; Workbook; Swedish; Literacy; grade 3; Task Types; High Literacy; Reading; Writing; Läromedel; svenskämnet; litteracitet; årskurs 3; uppgiftstyper; uppgiftskultur; High Literacy; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate task types in learning materials for Swedish in school year 3. The research questions are: 1. Which types of assignments for reading and writing tasks are included in the learning materials? 2. What are the purposes of the reading and writing tasks in the learning materials? 3. LÄS MER

  4. 14. Lärares användning av formativa bedömningsstrategier för att gynna elevernas skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Norlund; Mathilda Lindholm; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; summativ bedömning; skrivutveckling; progression; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur formativ bedömning används i praktiken enligt verksamma mellanstadielärare. Ett delsyfte är även att undersöka hur den formativa bedömningen följs upp under elevernas skolgång. LÄS MER

  5. 15. Speciallärarens uppdrag på mellan- och högstadiet : En kvalitativ intervjustudie med speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne-Li Jonsson; Frida Lantz; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; språk- läs- och skrivutveckling; uppfattningar; föreställningar; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur speciallärare verksamma i årskurs 4–9 beskriver uppdraget för speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling. Studiens två frågeställningar innefattar frågorna om vad speciallärarna beskriver är uppdraget på mellan- och högstadiet samt vilka likheter och skillnader det finns i uppfattningar kring uppdraget. LÄS MER