Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ger mycket skrivande bra skrivande? : Om kopplingar mellan skrivande för hand och skriftlig produktion i ämnet tyska på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lukus Fondin; [2022]
    Nyckelord :Skriftlig textproduktion; skriva för hand; skriftlig språkfärdighet; läs- och skrivvanor; tyska; hjärnan; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka kopplingen mellan att skriva för hand och skriftlig produktion inom ämnet tyska. Även skriftlig produktion på digitala enheter, samt läsning av digitala och fysiska texter undersöks. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers upplevelser av läsande och skrivande på fritiden, i grundskolan och i gymnasiet : En intervjustudie av elever med och utan lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amanda Malmström; Rebecca Ranjkesh; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund   Både grundskola och gymnasium har en viktig roll i utvecklingen av elevers läs- och skrivförmågor, i synnerhet för elever med lässvårigheter. Tidigare forskning har visat att läs- och skrivsvårigheter oftast är ihållande och kan påverka individens liv i flera avseenden gällande studier, arbetsliv och fritid. LÄS MER

  3. 3. Skrivvanor i relation till hälsorelaterad livskvalitet hos en grupp personer med afasi

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Gabriel Andersson; Mathilda Engström; [2018-12-13]
    Nyckelord :Afasi; hälsorelaterad livskvalitet; skrivvanor; skrivfrekvens; SAQOL-39; Aphasia; health related quality of life; everyday writing; writing frequency;

    Sammanfattning : Afasi kan orsaka nedsatt kommunikativ delaktighet och bidra till låg hälsorelaterad livskvalitet. Syftet med föreliggande studie var att undersöka om hälsorelaterad livskvalitet förändras över tid hos personer med afasi, samt att undersöka skrivvanor och skrivvanors samband med hälsorelaterad livskvalitet. LÄS MER

  4. 4. Vanan och kapitalet : Högstadieelevers läs- och skrivvanor samt skrivande ur ett utbildningssociologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gina Collin; Klara Olofsson; [2012]
    Nyckelord :kulturellt kapital; Bourdieu; läs och skrivvanor; skrivande;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från Bourdieus begrepp kulturellt kapital och undersöker hur socioekonomisk bakgrund, kön och fritidsaktiviteter påverkar högstadieelevers förhållande till läsande och skrivande. Materialet är baserat på två källor, en enkätundersökning och en kvantitativ elevtextanalys där 102 elever i årskurs 9 har deltagit. LÄS MER

  5. 5. Skriftbruket hos två elever på yrkesförberedande program: En skriftetnografisk undersökning

    Master-uppsats,

    Författare :Rebecca Zimmermann; [2011]
    Nyckelord :Vardagligt skriftbruk; skriftbruk; skriftbruksdag; skrifthändelser; skriftkompetenser; skriftkultur; skriftsamlingspunkter; läs- och skrivvanor; det nya textsamhället;

    Sammanfattning : This essay elucidates upper secondary students’ literacy practices, (literacy events, literacy competencies and literacy culture) during a typical day, with focus on the daily literacy practices. A literacy ethnographic study conducted in the environment which participants naturally are, at home, at school and in leisure. LÄS MER