Sökning: "skurk"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet skurk.

  1. 1. Drömmen om den passionerade och eviga kärleken : en kvalitativ innehållsanalys av dark romance-genren på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Nadia Khan; Nanjot Kaur; [2023]
    Nyckelord :dark romance; TikTok; sociala medier; skurk; hjälte; attraktion; fantasier; Social Sciences;

    Sammanfattning : En ny boktrend har trätt fram på sociala medier - bokgenren dark romance. Genrens typiska innehåll är bland annat kidnappning, förföljelse och tvivelaktigt samtycke. Dessa brottsliga handlingar begås av den manliga huvudpersonen mot den kvinnliga huvudkaraktären i romanen. LÄS MER

  2. 2. Hjälte eller skurk? : Protagonistens påverkan i moraliska dilemman

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecca Nyman; [2022]
    Nyckelord :Moraliska val; ond protagonist; god protagonist; antagonist; Twine;

    Sammanfattning : Påverkar protagonistens bakgrund hur spelare gör sina moraliska val i spel? Den här studienundersöker vad spelare tycker och tänker när de får spela ut både en ond och en god protagonists perspektiv i ett narrativ med moraliska val. Studien går igenom tidigare undersökningar och teorier som är relaterade till ämnet moral i digitala spel. LÄS MER

  3. 3. Karaktärisering med förstapersonsperspektiv som observationspunkt : En studie kring användningen av tredjepersons animationsprinciper i förstapersonsanimation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Animation; 3D-grafik; förstapersonperspektiv; tredjepersonsperspektiv; karaktärisering;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker huruvida tekniker och teorier som utvecklats för att bilda rörelser som observeras i ett tredjepersonsperspektiv även kan användas för att skapa rörelser som observeras ur ett förstapersonsperspektiv, med inriktning på tv- och datorspel. Resultat från forskning kring kroppsspråk och mänsklig rörelse har använts för att producera en spelbar prototyp med tre olika karaktärer, en hjälte, en skurk och en neutral. LÄS MER

  4. 4. Visual Design of the Villainous and the Heroic : A Video Game Content Analysis

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Nathalie Pettersson; Vendela Snitt; [2022]
    Nyckelord :Content Analysis; Visual Design; Character Design; Video Games; Villains; Heroes; Innehållsanalys; Visuell design; Spelfigursdesign; Datorspel; Skurkar; Hjältar;

    Sammanfattning : This study conducts a video game character content analysis to examine villains and heroes in video games by visual design, specifically how the visual design differs from one another between the alignments. Samples were collected by browsing a list of top rated video games, sorted by year, at least one villain and hero were chosen from a number of games until a sample of (N=100) was reached. LÄS MER

  5. 5. Rädda Barnen i förhandling om ansvaret för välfärden : En diskursanalys av den Covid-19-utlösta insatsen #KarmaLemonChallenge

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Sinta Cronquist; [2021]
    Nyckelord :Rädda Barnen; narrativ; förhandling; välfärdsansvar; rättighetsbärare; kritisk diskursanalys; Greimas aktantmodell; icke-statlig organisation; insamlingskampanj; matutdelning;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är en undersökning av Rädda Barnens externa kommunikation under tiden för kampanjen #KarmaLemonChallenge som genomfördes under våren 2020, till följd av pandemin Covid-19. Syftet med undersökningen är att analysera vilken syn på ansvaret för välfärden som Rädda Barnen och replikerande aktörer förmedlar under kampanjen. LÄS MER