Sökning: "skurkar"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet skurkar.
1. Från häxa till sann kärlek : En narrativ analys av förändringen mellan klassiska och moderna Disney-skurkar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Digitala hjältar eller etiska skurkar? : En kvantitativ innehållsanalys om användningen av oetiska och etiska metoder, samt andrafiering i konfrontationsvideos publicerade på Dumpen.se.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att, ur ett medieetiskt perspektiv, analysera vilka oetiska och etiska metoder som organisationen Dumpen använder samt att granska hur individer som söker kontakt med barn i sexuellt syfte andrafieras. Detta för att bidra med kunskap till forskningen kring journalistik och medieetik. LÄS MER
3. "Den typiska skurken"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay conducts a semiotic analysis of four Walt Disney Pictures films, two from the 1990s and two from the past decade. The films were selected based on their release periods and shared narratives. The first two films analyzed are Vaiana from 2016 and Pocahontas from 1995, chosen for their focus on independent female protagonists. LÄS MER
4. Hjältar, skurkar & stereotyper : Hur manliga och kvinnliga karaktärer porträtteras i spel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Detta examensarbete undersökte och analyserade hur manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan porträtteras som goda eller onda utifrån stereotypa visuella attribut. Undersökningen utgick från teorier kring historisk fysionomi och populärkulturella stereotyper. LÄS MER
5. Visual Design of the Villainous and the Heroic : A Video Game Content Analysis
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/MedieteknikSammanfattning : This study conducts a video game character content analysis to examine villains and heroes in video games by visual design, specifically how the visual design differs from one another between the alignments. Samples were collected by browsing a list of top rated video games, sorted by year, at least one villain and hero were chosen from a number of games until a sample of (N=100) was reached. LÄS MER