Sökning: "skvaller kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skvaller kommunikation.

  1. 1. Användandet av klickbete på svenska webbtidningars nöjessidor : En kvantitativ innehållsanalys av skvaller- och nöjeswebbtidningars klickbetesanvändning i rubriksättande över tid

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Greta Olsson; André Frid; [2023]
    Nyckelord :Klickbete; etik; rubriksättning; kommersialisering; journalistik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Syftet med vår studie är att undersöka om fyra stora nyhets- och nöjeswebbtidningar använder sig av klickbete för att öka läsarantalet på deras nöjessidor. Om användandet av klickbete har förändrats över tid, om webbtidningarna följer de pressetiska reglerna i Sverige samt om rubrikerna i fråga överensstämmer med artikeltexten kommer också att undersökas i denna studie. LÄS MER

  2. 2. "Hon är ju inte klok!" : en essä om skitsnack på arbetsplatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christin Chronholm Wilander; [2015]
    Nyckelord :gossip; communication; social interaction; ethics; group dynamics; power; skitsnack; skvaller; kommunikation; socialt samspel; etik; gruppdynamik; makt;

    Sammanfattning : Denna essä handlar om skitsnack och socialt samspel på en arbetsplats belyst ur olika perspektiv. Med start i två berättelser tagna från mitt yrkesliv inom förskolan för jag en diskussion, utifrån teorier, i syfte att förstå varför jag agerat och kommunicerat som jag gjorde i dessa händelser samt vad som påverkar en individs handlande. LÄS MER

  3. 3. Kommunikationstillfredsställelse inom ett svenskt skogsbolag

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Forest Products

    Författare :Anna Ahlgren; Axel Wretemark; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; Arbetstillfredsställelse; CSQ; Communication Satisfaction Questionnaire; Undersökning; Communication; job satisfaction; audit;

    Sammanfattning : Målet med den här studien var att undersöka de anställdas känslomässiga bedömning av den interna kommunikationen på ett svenskt skogsbolag med hjälp av en modifierad version av undersökningsverktyget Communication Satisfaction Questionnaire (CSQ) samt två kvalitativa frågor. Studien genomfördes på 65 anställda inom en region av ett svensk skogsbolag. LÄS MER

  4. 4. Nyhetsbegreppet i förändrat medielandskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Fredrik Lundqvist; Erik mattsson; Jonathan Westerlind; [2011-02-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Nyhetsbegreppet i förändrat medielandskap - En kvalitativ studie om unga vuxnas uppfattning om vad en nyhet är och var den finns. Antal ord: 15 115 Författare: Fredrik Lundqvist, Erik Mattsson, Jonathan Westerlind Handledare: Annika Bergström Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Höstterminen 2010 Syfte: Att undersöka unga vuxna svenskars uppfattningar om vad en nyhet är och var den finns. LÄS MER

  5. 5. Skvaller eller nöjesnyheter? : Så rapporterade svensk press om Michael Jacksons död.

    Master-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Linda Clausson; [2010]
    Nyckelord :Michael Jackson; nöjesjournalistik; skvaller; nyheter; TMZ; källkritik; etik; kändiskultur;

    Sammanfattning : En kvalitativ undersökning av hur de största svenska tidningarna rapporterade om Michael Jacksons död. Genom en innehållsanalys och intervjuer med journalister kartläggs det första dygnet efter stjärnans bortgång för att se hur nöjesjournalister bemöter nyheter genom att undersöka vilka källor man använde och vad man valde att publicera på webben och i pappret. LÄS MER