Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur förhåller sig svenska rederier till avsaknaden av ett regelverk för transport av elbilar som ro-ro last

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Philip Brehmer; Hjalmar Boestad; [2023]
    Nyckelord :Ro-ro Ro-pax Lithium-ion battery Thermal runway; Ro-ro Ro-pax Litiumjonbatteri Termisk rusning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att forska i hur olika rederier och besättningar förhåller sig till avsaknaden av regelverk gällande transport av fordon med litiumjonbatterier. Tidigare forskning visar att bränder i litiumjonbatterier skiljer sig från bränder i konventionella bilar då det finns risk för att termisk rusning initieras i cellerna vilket medför att återantändningsrisken är stor och branden svårsläckt med begränsade mängder vatten. LÄS MER

  2. 2. En användarvänlig spar-ring : En produktutveckling

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Johannes Strömgren; [2022]
    Nyckelord :Trangia; produktutveckling; iterativ process;

    Sammanfattning : Sedan 1951 har det tillverkats stormkök i Trangias fabrik i Trångsviken, och med små justeringar är det samma kök än i dag. En viktig del i köket är spritbrännaren som varit med från start. LÄS MER

  3. 3. Släckning av brand i elbilar ombord på fartyg : För ett säkert och effektivt släckarbete av elfordon ombord på fartyg

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Anton Berglin; Tobias Lindroth; [2022]
    Nyckelord :Marine Engineer; Electric vehicles; Fire; lithium-ion battery; hydrogen fluoride; Fire extinguishing techniques; Thermal Runaway; Sjöingenjör; Elbilar; Brand; litiumjonbatteri; vätefluorid; Brandsläckningstekniker; Termiskrusning;

    Sammanfattning : Målet med arbetet var att undersöka vilka tekniker som finns för att bekämpa bränder i elbilar ombord på fartyg och vilka farliga gaser som elbilar med litiumjonbatterier avger när de brinner.  För att svara på dessa gjordes en metaanalys för att undersöka hälsoriskerna med några av de farliga gaserna som uppstår, hur man minskar hälsorisken som följer bränder i litiumjonbatteri genom användning av särskild utrustning, samt vilka åtgärder som går att utnyttja ombord på fartyg,   Litiumjonbatterier har även visats sig problematiska att släcka, men det har dykt upp särskilda släckmedel för att bekämpa dessa bränder. LÄS MER

  4. 4. Termisk rusning i litiumjonbatterier : En studie kring brand i litiumjonbatterier med fokus på räddningstjänstens insatser med vattenkylning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Martin Scott; Albin Henning; [2021]
    Nyckelord :E-fordon; elbilar; räddningstjänst; kylning; släckning; litiumjonbatterier;

    Sammanfattning : Litiumjonbatterier är en kraftigt ökande energibärare som finns i allt från mobiltelefoner till datorer och elbilar. Användandet av dessa batterier är en nödvändighet i dagens energimarknad, och andelen elbilar ökar lavinartat år efter år. LÄS MER

  5. 5. FIRE SAFETY AND EVACUATION SECURITY IN WIND TURBINES

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Oskar Nyström; [2021]
    Nyckelord :Brand; vindkraft; säkerhet; utrymning; höghöjdsarbete;

    Sammanfattning : I denna rapport sammanställs information om brandsäkerhet och utrymningssäkerhet i vindkraftverk för att dra slutsatser om hur säkerheten skulle kunna förbättras. Orsaken till att detta anses vara ett intressant område för studier är att det är en bransch som snabbt växer och som är extraordinärt ur en utrymningssynpunkt på grund av höjden på dagens kraftverk. LÄS MER