Sökning: "slöjd historia"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden slöjd historia.

  1. 1. Att slöjda för samhällelig förändring?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Simone Wingfors; Bojan Widegren; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; hållbar utveckling; holistisk hållbarhet; postpolitik; antropocen;

    Sammanfattning : “Att slöjda för samhällelig förändring?” syftar till att utforska slöjdämnets potential att undervisa för hållbar utveckling. Resultatet bygger på en litteraturstudie av forskningsfältet för hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER

  2. 2. Att välja slöjdinriktning : Vem eller vad påverkar?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Lyrberg; [2019]
    Nyckelord :Slöjd; val; slöjdinriktning; genus; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om faktorer som påverkar elevers val av slöjdinriktning där slöjdens historia av att skapa könsmönster efter materialinriktning fungerar som utgångspunkt. För att undersöka detta använde jag kvalitativ intervju som metod. LÄS MER

  3. 3. Slöjdval : Spelar det någon roll vad man väljer?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Addy Skogsgrdh; [2017]
    Nyckelord :textilslöjd; trä- och metallslöjd; slöjdlärare; slöjdundervisnings organisation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att öka förståelsen för elevernas möjlighet att välja materialinriktning i åk 8-9 i grundskolan. Jag ville ta reda på varför vissa skolor väljer den här modellen av slöjdundervisningens organisation. LÄS MER

  4. 4. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magnus Lundstedt; [2016]
    Nyckelord :Historia; historiemedvetenhet; rollspel; historiska begrepp; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER

  5. 5. Makerspace och Teknik i skolan. En studie av Teknik som ämnesöverskri- dande ämne och Makerspace som potentiellt redskap.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Teknik; Makerspace; Makerkultur; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om ämnet Teknik skulle kunna fungera som sammanlänkande ämne i grundskolans strävan att arbeta mer ämnesövergripande. Denna nya roll för Teknikämnet skulle dessutom ge effekten att ämnet lyftes fram och göra att det togs mer på allvar i skolans undervisning. LÄS MER