Sökning: "slöjd instruktioner"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden slöjd instruktioner.
1. Handledning som träffar rätt
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Studiens syfte var att utveckla förståelse för vilka didaktiska val några slöjdlärare gör när de handleder elever. Inriktningen var hur slöjdlärare anpassar sin handledning utifrån elevens individuella behov, hur de väljer att kommunicera sina instruktioner och hur de använde det slöjdspecifika specifika språket när de handleder eleven. LÄS MER
2. När det skiter sig i slöjden : En studie om individanpassning inom maskinsömnad och stickning med ett ramfaktorteoretiskt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Slöjdämnet har förändrats i takt med samhällsutvecklingen men även kraven från olika läroplaner. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka hur slöjdlärare individanpassar undervisningen för att nå elevernas kunskap i maskinsömnad och stickning, samt hur ramfaktorer påverkar lärmiljön. LÄS MER
3. Tanken förmår, känslan består : En undersökning av lärprocessen i textilslöjd, av lärandets emotionella aspekter och upplevelsen av flow.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att fördjupa förståelsen för hur en lärprocess i textilslöjd kan ske, vilka typer av känslor den frammanar och vad det i sin tur kan ha för effekt för lärandet. Undersökningen söker svar på följande: hur upplevs lärprocessen i en materiell kontext samt hur lärandets emotionella aspekter kan förstås genom teorin om flow? Lärandet har bestått i att utveckla kunskaper om hantverkstekniken bildväv genom att först utföra ett antal teknikövningar efter skriftliga instruktioner för att därefter tillämpa dessa kunskaper i en föreställande bildväv. LÄS MER
4. Digitala instruktioner i slöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur digitala instruktioner i slöjd kan bidra till att hjälpa elever och lära sig att ta in kunskaper på ett bredare sätt än att bara få muntliga instruktioner och genomgångar från läraren. Studien är främst från ett elevperspektiv. LÄS MER
5. Hur kan det visuella bli taktilt? : Textilslöjdlärares pespektiv på arbetet med en elev med blindhet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER