Sökning: "slöjd kunskapskrav"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden slöjd kunskapskrav.

  1. 1. Slöjdlärares uppfattningar om bedömnings- och betygsprocessen : Styrdokument och tolkningsutrymme

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marika Malm; [2020]
    Nyckelord :slöjd; betyg; bedömning; grundskolan; kunskapskrav; likvärdighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och utveckla kunskap om hur slöjdlärare uppfattar att de hanterar bedömnings- och betygsprocessen, hur de uppfattar att de går till väga, vad som ligger till grund för deras handlingar och hur de tolkar och använder de styrdokument som ligger till grund för betygsättning i dag. För att ge förståelse åt studiens sammanhang utgår det övergripande perspektivet från en läroplansteoretisk ram, där hänsyn tas till både ram och aktör. LÄS MER

  2. 2. Makerspace och Teknik i skolan. En studie av Teknik som ämnesöverskri- dande ämne och Makerspace som potentiellt redskap.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Teknik; Makerspace; Makerkultur; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om ämnet Teknik skulle kunna fungera som sammanlänkande ämne i grundskolans strävan att arbeta mer ämnesövergripande. Denna nya roll för Teknikämnet skulle dessutom ge effekten att ämnet lyftes fram och göra att det togs mer på allvar i skolans undervisning. LÄS MER

  3. 3. ”Jag har inte en jävla aning alltså. Det är ju fett onödigt, om man tänker, alltså.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Susanna Andréasson; Anna Höglund; Madelen Selin; [2014-06-25]
    Nyckelord :elevers perspektiv; gruppintervjuer; Lgr11; NU-03; slöjd; sociokulturellt.;

    Sammanfattning : Vår upplevelse var att det pratas för lite om slöjdens syfte och mål med eleverna på grundskolan och vi ville genom denna studie undersöka huruvida detta stämde. Syftet med denna undersökning var att kartlägga hur vår urvalsgrupp beskriver och uppfattar slöjd i jämförelse med kursplanens syfte och kunskapskrav. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med bedömningsmatriser i slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Elgenberg; [2013]
    Nyckelord :Bedömning; matris; slöjd;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har användandet av matriser som ett betydelsefullt redskap i bedömningsarbetet, vuxit fram inom den svenska skolan. En konstruktivistisk kunskapssyn har ställt krav på nya redskap för att möta förändringar i undervisningens innehåll och kunskapskrav. LÄS MER

  5. 5. Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande

    C-uppsats,

    Författare :Cecilia Hedin; Slöjd Social och kognitiv utveckling hos barn; [2011]
    Nyckelord :Slöjd; Matematik; Ämnesintegrering; Formellt bildn;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samtderas syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser ochmånga gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. LÄS MER