Sökning: "slöjd läroplansteori"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden slöjd läroplansteori.

  1. 1. HAR DU HAJAT VAD VI SKA GÖRA? : En studie om elevers uppfattning om läromedel i slöjdämnet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Louisa Asplund; [2021]
    Nyckelord :slöjd; läromedel; läroplansteori; grundad teori; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Anledningen till att jag började skriva den här uppsatsen var att jag under mina verksamma år som slöjdlärare har blivit uppmärksammad på hur olika läromedel kan användas i slöjdundervisningen. Detta gäller både hur lärare använder läromedel som fortbildning samt hur lärarna tillverkar och använder läromedel i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. KURSPLANEN I UNDERVISNINGEN : En studie om slöjdlärares förhållande till kursplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ellinor Landmark; [2020]
    Nyckelord :Läroplansteori; Lgr 11; Slöjd.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the understanding of which attitudes teachers in the Swedish school subject sloyd have to the revision of the curriculum and in which way the revision can reform the practical teaching in the classroom. The study deals whit questions about what sloyd teachers regard as the most important aim with the education, how they use the curriculum when they choose witch material they use as knowledge in their classroom and which practical consequences the revision of the curriculum will have in their teaching. LÄS MER

  3. 3. Slöjdlärare möter slöjdforskare : Kvalitativ jämförande studie av slöjdens kursplaner Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kajsa Boklund; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; pedagogik; kursplan; reviderad kursplan; Kajsa Borg;

    Sammanfattning : Kursplaner revideras kontinuerligt och det innebär att lärare behöver tolka kursplaner på nytt. Min startpunkt för undersökningen är utifrån ett personligt intresse, men allt eftersom arbetet har fortskridit, så har min kunskap om komplexiteten bakom kursplanens texter vecklat ut sig. LÄS MER

  4. 4. Kursplanen - läraren - slöjdundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Rosengren; [2013]
    Nyckelord :slöjdundervisning; slöjdlärare; läroplansteori; kursplan; Lgr11;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till kunskapsutvecklingen angående ämnet slöjd. Studien består av två delar. I den första delen jämförs kursplanen i slöjd i Lgr11 med Kpl2000 i en kvalitativ dokumentstudie. LÄS MER

  5. 5. Slöjden. Diskursen. Läroplanen. : Slöjdämnets möjligheter att gestalta hållbar utveckling.

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Hofverberg; [2013]
    Nyckelord :slöjd; diskurs; läroplansteori; pragmatism; meningsskapande; undervisning och hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Visionen om hållbar utveckling är komplex, men trots detta ska slöjdundervisningen enligt Skolverket bidra till att eleverna utvecklar kunskaper som främjar en hållbar utveckling. Uppsatsens syfte är att belysa förutsättningar för meningsskapandet ifråga om hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER