Sökning: "slöjdare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet slöjdare.

  1. 1. Vem är slöjdaren? : Erbjudna identifikationer i tidskriften Hemslöjd(en) 1933-2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Pelle Hällje; [2021]
    Nyckelord :Hemslöjd; slöjd; hemslöjden; hemslöjdsrörelsen; slöjdare; nationalism; kulturarv; folkkonst; konsthantverk; identifikation; identifikationer; kulturell identitet; mångkultur; territorialitet; Gerda Boëthius; Nämnden för Hemslöjdsfrågor; Svenska Hemslöjdsföreningars Riksförbund; materialitet; naturmaterial; objektifikation; materiell kultur; byråkratins logik; subaltern; subalternisering;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker de identifikationer som erbjuds av tidskriften Hemslöjden (från 2011 Hemslöjd). Som källmaterial används alla ledartexter samt, som komplettering, framsidor under dess utgivning under åren 1933–2020. LÄS MER

  2. 2. WOMENʼS WOVEN WEB - Activating the Biographical Dictionary of Swedish Women through Social Network Narratives

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Alvarez Díaz María Guadalupe; [2020-11-23]
    Nyckelord :Social Network Analysis; SNA; mixed methodologies; lexikon; SKBL; IDN; Interactive Digital Narratives; kvinnor; kvinnorörelse; kvinnohistoria; kvinnliga studier; hemslöjd; textilkonst; mönsterritare; slöjdare; 1800-talet; 1900-talet; konstnärer; formgivning; kulturhistoria; pionjärer; entreprenörer; visualiseringar; socialt nätverk; kontakt; tekniska skolor; digital humaniora; lexicon; Swedish domestic handicraft; Swedish textile art; 19th Century; 20th Century; Swedish Technical schools; pioneers; entrepreneurs; network visualizations; female studies; digital humanities;

    Sammanfattning : When the Biographical Dictionary of Swedish Women (Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, SKBL), became freely available online, it opened the opportunity to examine and transform its text-based content in new ways. The purpose of this project is to apply and reflect on explorative visualizations of social networks as a method for presenting and analysing data from SKBL. LÄS MER

  3. 3. Förebilder i slöjd : en undersökning om vem som kan ses som förebild i nutida pedagogisk slöjd

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Elisabet Jagell; [2018]
    Nyckelord :sloyd; educational sloyd; rolemodel; craft; handicraft; Jögge Surolle Sundqvist; Beth Moen; slöjd; pedagogisk slöjd; förebild; hantverk; konsthantverk; Jögge Surolle Sundqvist; Beth Moen;

    Sammanfattning : Uppsatsens frågeställning är vilka formgivare, konsthantverkare, hantverkare, slöjdare eller andra personer skulle kunna ses som förebilder i pedagogisk slöjd i en nutida kontext. Metoden för att undersöka frågan var en webbenkät riktad till ett urval av grupper som berörs av slöjd på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Varför slöjdar människor? : Drivkrafter till att slöjda undersöks genom textanalys av tidskriften Hemslöjd

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Wiberg Kristin; [2016]
    Nyckelord :sloyd; crafts; DIY; media; driving forces; practical knowledge; wellbeing; slöjd; konsthantverk; DIY; praktisk kunskap; bevara kunskap; välmående; drivkrafter; media;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att utforska och belysa fenomenet att slöjda. Det görs genom textanalys av slöjdare och deras drivkrafter till att slöjda. LÄS MER

  5. 5. Elevhälsans arbete med elever med psykisk ohälsa : En fokusgruppsstudie på gymnasiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Camilla Slöjdare; Anna Andersson; [2015]
    Nyckelord :Elevhälsa; gymnasieskola; psykisk ohälsa; relationellt och punktuellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur elevhälsan på gymnasieskolor arbetar med elever med psykisk ohälsa, hur elevhälsan arbetar förebyggande för att tidigt upptäcka elever som riskerar att utveckla psykisk ohälsa samt vad det finns för hinder och möjligheter för hur detta arbete kan utvecklas. Vår studie har en hermeneutisk utgångspunkt då vi vill ha en tolkande förståelse för elevhälsans arbete. LÄS MER