Sökning: "slöjdens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden slöjdens betydelse.

  1. 1. Att förstå sitt kulturarv är att förstå sig själv och andra

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Jannike Wilhemsson Teike; Louise Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Kultur; immateriellt kulturarv; slöjdundervisning; slöjd; traditioner;

    Sammanfattning : I svenska skolans värdegrund nämns begreppet kulturarv som en del i att skapa en trygg identitet och som något viktigt för att förstå och leva sig in i andras villkor. Dessutom har Sverige genom kulturmiljölagen och internationella överenskommelser åtagit sig att värna om det gemensamma immateriella kulturarvet. LÄS MER

  2. 2. Slöjdens betydelse för elevers välbefinnande : En studie om hur slöjden bidrar till elevers välmående i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Larsson; Kerstin Kretschmar; [2022]
    Nyckelord :slöjd; välbefinnande; relationer; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka elevers upplevelser av lektioner i textilslöjd med fokus på välbefinnande. Under de år som vi har varit både lärarstudenter och yrkesutövande lärare inom textilslöjd har vi båda reflekterat över och intresserat oss för elevers mående, speciellt när de har slöjd och lär sig olika hantverkstekniker. LÄS MER

  3. 3. Integrerade slöjdsalars ramfaktorer : -och deras betydelse för undervisningen i träslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Heidi Winnberg; [2021]
    Nyckelord :Integrerad slöjdsal; ramfaktorer; möjlighetsrum; träslöjdsundervisning; praktikarkitekturer; kursplan;

    Sammanfattning : Denna studie försöker belysa bakgrunden och uppkomsten av så kallade integrerade slöjdsalar. En integrerad slöjdsal är en kombinerad sal som skall vara utrustad för att möjliggöra undervisning i alla slöjdens material. LÄS MER

  4. 4. Relationer i textilslöjden : En intervjustudie om textillärares relationer med sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Erica Håll; [2021]
    Nyckelord :Motivation; kreativitet; lärande;

    Sammanfattning : Relationer mellan elever och lärare är alltid av stor betydelse i klassrummet, både för elever och lärare och utgångspunkten för den här studien har därför varit vilken betydelse relationerna har i textilslöjden och hur textilslöjdslärare ser på relationsskapande. Genom intervjuer av sex textilslöjdslärare har material samlats in och syftet med den här studien har varit att sammanfatta hur textilslöjdslärare ser på möjligheterna till relationsskapande med sina elever, hur de gör för att skapa goda relationer och hur de värderar sina relationer med eleverna. LÄS MER

  5. 5. Varför vill män inte sy?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Magnusson; Amanda Månsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer förhur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönstersom begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (Skolverket, 2019, s. 6). LÄS MER