Sökning: "slöjdprocess"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade ordet slöjdprocess.

  1. 11. Specialpedagogik i slöjdsalen. Har vi tid till det?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Danielsson; [2014]
    Nyckelord :Dilemman; elever i behov av särskilt stöd; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; slöjd; slöjdprocess; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur slöjdlärare ser på särskilt stöd i slöjd, deras dilemman kring att utforma stödet och hur mycket tid de lägger på elever i behov av stöd. Frågeställningar i denna studie är: Hur mycket lärartid får elever, i behov av särskilt stöd, i förhållande till andra elever? På vilket sätt anser några slöjdlärare att de ger särskilt stöd under slöjdlektionerna och hur tillgodoser de det särskilda stödet, för att eleverna ska nå lägst betyget E i slöjd? Vilka dilemman, anser de intervjuade slöjdlärarna att det finns i samband med att tillgodose elevers behov av särskilt stöd? Hur kan särskilt stöd i ämnet slöjd utformas enligt de intervjuade slöjdlärarna? Jag valde att genomföra en multipel fallstudie med fyra fall. LÄS MER

  2. 12. Inte bara ’fint och fult’

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Cecilia Holm; Therés Wiklund; [2013-08-20]
    Nyckelord :slöjdprocess; tolka estetiskt uttryck; värdering; värderingsbegrepp;

    Sammanfattning : Inspirationen till föreliggande studie väcktes av en situation under VFU som ledde till vidare frågor och diskussion oss skribenter emellan, om hur lärare använder värderingsbegrepp. Vid närmare undersökning av kursplanen för ämnet slöjd står det att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att ”analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp” och ”tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck” (Skolverket, 2011a, s. LÄS MER

  3. 13. Undervisning i trä-och metallslöjd : Vad, hur och varför ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sandra Olofsson; [2013]
    Nyckelord :slöjdprocess; slöjdprodukt; slöjdprodukt;

    Sammanfattning : Denna undersöknings syfte är att undersöka verksamheten i trä-och metallslöjdsalar i grundskolan för att få mer kunskap om innehåll och utveckla kunskaper om dagens undervisning. Genom att besvara frågeställningarna Vilket innehåll behandlar lärarna i sin undervisning? Hur förmedlar lärarna innehållet? och Varför behandlas innehållet? Studien baseras på observationer och intervjuer av sex slöjdlärare, från tre skolor, på tre olika orter i norra Sverige. LÄS MER

  4. 14. Från slöjdprocess till arbetsprocesser - forskare och slöjdlärares syn på förändringen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Nohlberg Jildenmyr; Anne-Charlotte Tüll; [2012]
    Nyckelord :slöjd; slöjdprocessen; arbetsprocesser; lärprocesser; processarbete; läroplaner; kursplaner; analys; värdering; reflektion; förmågor; kommunicera lärande; ämneskunskaper i slöjd; teoretisera slöjd;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet har vi velat ta reda på skillnaden mellan slöjdprocessen och arbetsprocesserna, som det numera heter i den nya läroplanen, Lgr11. I stort kan vi tycka att den nya kursplanen i slöjd inte skiljer sig så väldigt mycket från Lpo94, men att fokus har ändrats från att i princip hänga upp hela slöjdens arbete kring slöjdprocessen mot en mer generellt syn på arbete i processform. LÄS MER

  5. 15. Kreativ frågeställning i slöjdens teoretiska delar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Claes Witting; [2012]
    Nyckelord :: Kreativ Frågeställning; Processfrågor; Lösningsinriktad Pedagogik; Kreativ Frågeställning; Processfrågor; Lösningsinriktad Pedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete studeras ett försök att formulera frågemallar för reflektionsarbete i ämnet slöjd enligt Kreativ Frågeställning, ett moment ur en metod kallad LIP, LösningsInriktad Pedagogik. Detta för att ge eleverna förutsättningar att med metodens processfrågor (öppna frågor) kunna reflektera över hela slöjdprocessen och nyvunna kunskaper. LÄS MER