Sökning: "slöjdundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade ordet slöjdundervisning.

  1. 21. ”DET ÄR JU DET DOM LÄR SIG MED” : om slöjdföremålens didaktiska roll i textilslöjdsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emma Dahnson; [2020]
    Nyckelord :slöjd; slöjdföremål; textilslöjdslärare; slöjdundervisning; mediering; sociokulturell teori; didaktik; Blooms taxonomi.;

    Sammanfattning : Slöjdföremål har haft en central roll i slöjdundervisningen sedan ämnet infördes i skolan. I denna studie undersöks hur textilslöjdslärare använder slöjdföremål i undervisningen utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Visuellt stöd i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nils Palm; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; Slojd; Sloyd;

    Sammanfattning : SammanfattningDetta examensarbete är ett utvecklingsarbete med ämnesdidaktisk inriktning, där prövande av nya metoder för undervisning med visuellt stöd i slöjdämnet, står i fokus.I mitt arbete som lärare i trä och metallslöjd upplevde jag att de kunskaperna som jag skulle bedöma, höll en för låg nivå hos allt för många elever. LÄS MER

  3. 23. FÖRSTÅR NI, ELLER? : En kvalitativ studie om slöjdlärarens arbetssätt med elever med utländsk bakgrund och elevers förståelse av slöjdens innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Nihal Löfstrand; [2020]
    Nyckelord :Språkutveckling; slöjdundervisning; invandrarelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien var att redovisa slöjdlärarens arbetssätt med elever med utländsk bakgrund och uppfattningar hos elever som har utländsk bakgrund om slöjdens innehåll och bedömning av undervisning. Frågeställningarna var: Vilket arbetssätt använder slöjdlärarna när det gäller arbete med elever med utländsk bakgrund? Hur mycket av slöjdämnets innehåll och bedömning förstår elever med utländsk bakgrund? Vilket stöd ges till elever med utländsk bakgrund i slöjd? Den metodiska ansatsen var kvalitativ och kvalitativa intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 24. Att bli slug : En kvalitativ studie om hur verksamma slöjdlärare upplever sin undervisning och vilka metoder de använder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :David Skälegård; [2020]
    Nyckelord :slöjdundervisning; grundskolan; träslöjd; högstadiet; slöjd;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Loggbokens roll i slöjdundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Beata Dobossy; [2019]
    Nyckelord :dokumentation; reflektion; återkoppling; bedömning;

    Sammanfattning : Loggboken har en etablerad tradition inom grundskoleundervisningen i Sverige där den används på många olika sätt och med olika syften. Litteraturen betonar vikten av att välja den loggboksform som främjar de önskade syftena för undervisningen. LÄS MER