Sökning: "slow fashion"

Visar resultat 11 - 15 av 85 uppsatser innehållade orden slow fashion.

  1. 11. Konsumentbeteende inom fast fashion-branschen : En kvantitativ studie kring konsumentbeteendet inom fast fashion-branschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Tirej Hajji-Othman; Oliver Holmström; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; consumer behavior; influencing factors; price; assortment; sustainability; slow fashion; Snabbmode; konsumentbeteende; påverkande faktorer; pris; sortiment; hållbarhet; långsammode;

    Sammanfattning : The aim of the study is to further understand the factors influencing consumer behavior in the fast fashion segment. The study is done from a consumer perspective where 84 consumers were asked questions regarding their preferences, behaviors, and habits while shopping, and which aspects they are most keen about while visiting fast fashion stores. LÄS MER

  2. 12. Understanding men’s clothing consumption : a contribution to further research on sustainable clothing consumption

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Adam Fast; [2023]
    Nyckelord :Clothing consumption; men’s consumption; sustainable consumption; consumer behaviour; consumption habits; fast fashion; slow fashion;

    Sammanfattning : The growing environmental problem of the clothing industry has resulted in trillions of litres of wastewater and nearly a tenth of the world’s carbon emissions every year. The Western world's demand for cheap clothes occurs at the expense of the environment and bad working conditions. LÄS MER

  3. 13. Understanding consumer emotions in practices of omnichannel slow fashion retail - The involvement of emotions in slow fashion shopping

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Hanna Bratic; Ellen Lindeblad; [2022-08-04]
    Nyckelord :Omnichannel retail; Teleoaffective structures; Emotions in shopping; Slow fashion shopping; Practice Theory;

    Sammanfattning : This study draws on previous research in omnichannel shopping, which is based on literature of consumer experience, customer journey and emotions in slow fashion shopping. The aim of this study is to further evaluate how emotions shape the practice of slow fashion shopping in an omnichannel environment and how the practices also evoke emotions. LÄS MER

  4. 14. En analys av hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja : I kommunikation mot slutkonsument

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michaela Johansson; Lova Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Transparency; textile value chain; end consumer; communication; producer responsibility; sustainability; textile industry; slow fashion; Transparens; textila värdekedjan; slutkonsument; kommunikation; producentansvar; hållbarhet; textilindustri; slow fashion;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja för att kommunicera de sociala- och miljömässiga avtryck som verksamheten medför. Studiens resultat kan förhoppningsvis bidra till ökad kunskap om hur trovärdighet och tydlighet kan uppnås/användas för att förbättra kommunikationen från företag till konsument. LÄS MER

  5. 15. Konsumtionsstil : Den hållbara garderoben i mobilen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Elin Berner-Wik; [2022]
    Nyckelord :Mode; Fast fashion; Slow fashion; UI design; UX design; Hållbar garderob; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är baserat på en designprocess som går ut på att influera kvinnliga klädkonsumenter i åldrarna 17-25 att göra mer hållbara val. Fast fashion är ett välkänt globalt problem i dagens samhälle och även om människor är medvetna om problemet, fortsätter vi att mätta marknaden. LÄS MER