Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  2. 2. "Med väggar af gärdsel" - uthus i gärdsleteknik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Björn Svantesson; [2023-05-16]
    Nyckelord :vernacular building; round pole fence building; shed; sloyd; processual reconstruction; craft science; gärdesgård; gärdslebyggnad; uthus; skjul; slöjd; processuell rekonstruktion; hantverksforskning;

    Sammanfattning : This thesis examines houses built using the same construction methods as those of a traditional Scandinavian wooden pole fence. The investigation aims to make a comprehensive description of wooden pole fence-buildings by studying the areas of use, material economic conditions and crafts methods through literature research, image analysis, investigations and descriptions of three still existing buildings, and a full-scale reconstruction of a wooden pole fence-building. LÄS MER

  3. 3. Laserskärarens möjligheter i slöjdundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Hägg; [2023]
    Nyckelord :Laserskärare; Illustrator; slöjd; hantverkstekniker; trä;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka möjligheter vid arbete med laserskärare i trä i slöjdämnet och vilka kunskaper som kan utvecklas med en laserskärare. Undersökningen görs med utgångspunkt i frågeställningarna: Hur kan en laserskärare användas i slöjdämnet? och Vilka kunskaper utvecklas vid användning av laserskärare jämfört med hantverkstekniker i trä i grundskolans slöjdämne? Studien är en materialnära undersökning som jämför arbetet vid tillverkning av några träföremål som görs med laserskärare och illustrationsprogrammet Illustrator och med hantverkstekniker. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Jenny Hasselqvist; Elin Österberg; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; problemlösning; sloyd; practical problem solving; creative problem solving; slöjdens arbetsprocesser;

    Sammanfattning : Slöjdämnet har många ingångar och många områden att forska på, men ingen lång forskningstradition. Trots att slöjd och slöjd i relation till problemlösning är nischade kategorier har vi hittat material som till belåtenhet möter vårt syfte; Syftet med forskningssammanställningen är att kartlägga vad tidigare forskning säger om skolslöjdens möjligheter att främja elevers problemlösningsförmåga, och våra frågeställningar; Vilket är förhållandet mellan problemlösning och grundskolans slöjdundervisning? Hur kan slöjden i grundskolan främja elevers förmåga till problemlösning? Materialet vi arbetat med har främst bestått av vetenskapliga artiklar, med komplement av texter som förklarar begrepp eller på annat sätt stödjer vårt syfte. LÄS MER

  5. 5. Sten som material i skolslöjden : - utforskande av lämpliga hantverkstekniker i sten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Jann-Sebastian Lorca Macchiavelli; [2023]
    Nyckelord :Sten som material; aktionsforskning; materialnära undersökning; hantverkstekniker; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Slöjdens kursplaner i grundskolan fastställer att det ska användas andra material förutom textil, trä- och metall, men förhållandevis få lärare väljer sten som ett alternativt material. Därför är studiens frågeställning: Vilka stenarter, verktyg och hantverkstekniker är lämpliga att arbeta med i relation till skolslöjden? Vilka uppfattningar finns det om sten som slöjdmaterial i skolslöjden? Denna empiriska studie består av två delar: intervjuer och undersökning av olika stenarter, lämpliga verktyg och hantverkstekniker att använda med respektive sten. LÄS MER