Sökning: "sloyd"

Visar resultat 6 - 10 av 73 uppsatser innehållade ordet sloyd.

  1. 6. Med kulturarvet i egna händer : Hur kulturarvet har blivit en förmåga som ger elever bättre förutsättningar att lyckas i slöjden och i framtiden

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elin Carlstein; Clara Hall; [2023]
    Nyckelord :cultural heritage; intangible heritage; tradition; sloyd; craft; sloyd education; kulturarv; immateriellt kulturarv; tradition; slöjd; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Grundat i att det i kommentarmaterialet till kursplanen i slöjd står att slöjdundervisningen ska bidra till att medvetandegöra elever om kulturarvet, vill vi med denna uppsats undersöka hur slöjdlärare uppfattar begreppet kulturarv i relation till skolslöjden samt om och i så fall hur deras uppfattningar gör att undervisningen skiljer sig åt i praktiken. Det empiriska underlaget för den kvalitativa studien är intervjuer med sex verksamma slöjdlärare i grundskolan, vilket analyserats utifrån fenomenologisk teori. LÄS MER

  2. 7. Ämnesövergripande arbete i slöjdämnet : En intervjustudie av grundskollärare i ämnena slöjd och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Niklas Bengtsson; Andreas Printz Wahlstedt; [2023]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnesintegrerande; planeringstid; matematik; slöjd; learning by doing;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Motivation att skissa i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fanny Hautefaye Likus; [2023]
    Nyckelord :Motivation; skiss; lust; idéutveckling; textilslöjd;

    Sammanfattning : I slöjden så upplever lärare att eleverna gärna vill hoppa över idéutvecklingsfasen genom skiss och ”sätta i gång” trots att de behöver en välutvecklad idé för att faktiskt kunna starta sitt slöjdarbete. Syftet med den här undersökningen blev därför att försöka få reda på vad eleverna själva upplever kring sin motivation att delta i idéutvecklingsarbetet genom skiss. LÄS MER

  4. 9. Teori i praktiken : Lärare, deras elever och de teoretiska aspekterna i textilslöjden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Textilvetenskap

    Författare :Linn Otterclou; [2023]
    Nyckelord :Textile sloyd; theory in a practical field; passing of knowledge; socioculturaltheory; Lgr22;

    Sammanfattning : This study investigates how teachers in the Swedish school subject textile sloyd uses andpasses theoretical knowledge in a subject where the practical aspects usually have the upperhand. In addition, the study also investigates how teachers interpret how their studentsexperiences the theoretical parts of the subject. LÄS MER

  5. 10. Att se också det som inte sägs : Om kunnande och bedömning av olika kunskapsformer i slöjden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Oskar Larsson; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsformer; kunnande; bedömning; slöjd;

    Sammanfattning : Att mäta det enkelt mätbara är ett fenomen som vuxit sig starkt i samhället. Debatten om skolan och elevers kunskapsinhämtning skiljer sig härvidlag inte. Den tenderar att fokusera på utbildning snarare än bildning – på kunskaper som lånar sig till standardiserade prövningar snarare än subjektiva sådana. LÄS MER