Sökning: "slukaråldern"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet slukaråldern.

  1. 1. Vilka böcker föredrar barn?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Eva Hansen; Matilda Dahl; [2016]
    Nyckelord :läsvanor; läsning; genre; förlag; enkätstudie; bokval; barn; barn- och ungdomslitteratur; publishing studies; utgivning; FBMK; Förlags- och bokmarknadskunskap; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar hur barn i slukaråldern (9–12 år) möter, hittar och väljer litteratur. I uppsatsen analyseras genrebegreppet, och barns val av genre har undersökts genom en enkätundersökning. Barnens förutsättningar för att kunna hitta litteratur och samhällets förväntningar på barn, samt deras kulturella kontext tas också upp. LÄS MER

  2. 2. Välkommen in!

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Författarskolan

    Författare :Katarina Lidén; [2013]
    Nyckelord :Målgruppsanpassning; slukaråldern; språk; tillgänglighet; identifiering; anslag.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det är en extra utmaning att skriva för barn eftersom barnet som läser vet att det är en vuxen som skrivit texten. För att skapa trovärdighet och möjliggöra identifiering krävs ett ärligt uppsåt. LÄS MER

  3. 3. ”Det ska vara spännande!”: En empirisk studie av hur barn i slukaråldern tänker och talar om sitt skönlitterära läsande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Linnéa Rodin; [2009]
    Nyckelord :Bibliotek; Barns läsning; Läskultur; Intervju; Biblioteksverksamhet; Slukaråldern; Etnologi; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka några föreställningar om varför barn ska läsa och enligt sig själva läser skönlitteratur. För att kunna uppfylla syftet har en empiriskt inriktad etnologisk studie om barns läsande utförts. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur och läslust : En studie av elevers attityder till läsning av skönlitteratur, arbetssätt och läsmiljö

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Stenhäll; [2008]
    Nyckelord :läslust; skönlitteratur; läsmiljö; slukaråldern; motivation;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks elevers attityder till läsning av och arbete med skönlitteratur i skolan och syftet är att få en förståelse för hur man som pedagog kan väcka elevers läslust med elevernas åsikter och önskemål i åtanke. Studien har genomförts på en f-4 skola. LÄS MER

  5. 5. Skillnader i pojkars och flickors läsvanor i slukaråldern

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :maria johansson; Caroline Azzam; [2007]
    Nyckelord :läsvanor; läslust; skönlitteratur; slukaråldern; s;

    Sammanfattning : BakgrundUnder vår lärarutbildning har vi förstått hur viktig läsningen är för barnen. Vårtintresse för skönlitteratur växte då vi läste svenskainriktningen. Där utifrån fickvi reda på att pojkars läsvanor är betydligt mindre än flickornas. Vi blev nyfiknapå om detta påstående verkligen stämde. LÄS MER