Sökning: "sluten kommunikation"
Visar resultat 6 - 10 av 60 uppsatser innehållade orden sluten kommunikation.
6. LABORATIONSSEKVENS MER ÄPPELJUICE : En utveckling av en lärarhandledning för en laborationssekvens som inkluderar en öppen laboration
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : John Deweys teori “learning by doing” synliggörs i svenska läroplaner, exempelvis för Naturvetenskapsprogrammet, där samspelet mellan teori och praktiskt arbete betonas i examensmålen. Laborationer och experiment bör utgöra en central del i kemiundervisningen. LÄS MER
7. Akutsjuksköterskans interventioner vid andningsbesvär inom akutsjukvård : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Andningsbesvär är en av de vanligaste sökorsakerna på Sveriges akutmottagningar. Det är ett komplext tillstånd som består i både fysiska och psykiska faktorer och kräver såväl farmakologisk som icke-farmakologisk vård. LÄS MER
8. Samverkan vid utskrivningsprocessen : Mål och målstrukturer enligt värdefokuserat tänkande
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Besluts-, risk- och policyanalysSammanfattning : Samverkan mellan olika vårdaktörer, verksamheter och nivåer finns mer eller mindre i alla delar inom hälso- och sjukvården. Brister i denna samverkan kan innebära en risk för att avvikelser sker. Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård trädde i kraft 1 januari 2018. LÄS MER
9. TAKK det språkande verktyget : En enkätstudie av pedagogers användning av TAKK med fokus på flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om bruket av TAKK (Tecken som Alternativ och kompletterande kommunikation) i relation till flerspråkiga. Studien fördjupar sig först i vad flerspråkighet innebär, TAKK och TAKK i förskolan. Teoretiska perspektiv som speglar i arbetet är transspråkande och metodologiska teorin positivism. LÄS MER
10. Arbetsterapeuters erfarenheter av samordnad individuell planering upprättad tillsammans med strokepatienter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av samordnad individuell planering [SIP] upprättad tillsammans med strokepatienter. För att besvara syftet valde författarna att använda en kvalitativ metod med intervjuer för datainsamling. Nio arbetsterapeuter verksamma inom region och kommun i Sverige intervjuades. LÄS MER